بورل: هر اقدام ممکن را برای حفظ برجام انجام می‌دهم
(last modified 1399-04-24T10:08:13+00:00 )
سرطان 24, 1399 14:38 Asia/Kabul
  • بورل: هر اقدام ممکن را برای حفظ برجام انجام می‌دهم

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می گوید که مصمم است با مشارکت جامعه جهانی و همه طرف های برجام، هر اقدام ممکن را برای حفظ این توافق انجام دهد.

به گزارش ایرنا، «جوزپ بورل» روز سه ‌شنبه با صدور بیانیه ‌ای به مناسبت پنجمین سالگرد امضای توافق نامه برجام تاکید کرد، حفظ برجام بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد و اجرای کامل آن از سوی تمام طرف‌ها حیاتی است.

بورل افزود: برجام تنها ابزاری است که به جامعه جهانی درباره ماهیت صلح‌ آمیز بودن برنامه هسته ای ایران اطمینان می ‌دهد. 

در این بیانیه آمده است: برجام شامل تعهدات اتمی برای ایران است که باید در ازای رفع تحریم ‌های بین‌المللی با نگاه به عادی سازی روابط تجاری و اقتصادی با تهران اجرا شود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این بیانیه ضمن ابراز تاسف مجدد از خروج آمریکا از برجام خاطرنشان کرد، نباید تصور کرد که فرصت دوباره‌ای در آینده برای جامعه بین المللی در جهت حل و فصل موضوع هسته ‌ای ایران به شیوه جامع کنونی به وجود خواهد آمد.

 پنج سال پیش در ژوئیه 2015 ایران و کشورهای فرانسه، امریکا، چین، روسیه، آلمان و بریتانیا به همراه اتحادیه اروپا برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام را در وین امضا کردند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، مه 2018 با وعده تسلیم کردن ایران به انعقاد آنچه وی توافق بهتر می خواند، به طور یکجانبه با نقض تعهدات واشنگتن ذیل برجام کشورش را از این توافق بین المللی خارج و بازگشت تحریم‌های هسته‌ای را اعلام کرد.

این اقدام ترامپ با محکومیت گسترده داخلی و بین المللی مواجه شده است.

جمهوری اسلامی ایران ضمن رد هرگونه مذاکره برای توافق جدید یا تغییر برجام، یک سال بعد از خروج امریکا از برجام، از مه 2019 تعهدات برجامی خود را به صورت مرحله ای کاهش داده است. 

کلیدواژه