اقدام آمریکا در وتوی قطعنامه جدید سازمان ملل درمورد تروریست های تکفیری
(last modified 1399-06-11T06:34:59+00:00 )
سنبله 11, 1399 11:04 Asia/Kabul
  • اقدام آمریکا در وتوی قطعنامه جدید سازمان ملل درمورد تروریست های تکفیری
    اقدام آمریکا در وتوی قطعنامه جدید سازمان ملل درمورد تروریست های تکفیری

در ادامه تشدید اختلافان بین واشنگتن و دیگر اعضای شورای امنیت سازمان ملل، آمریکا قطعنامه جدید سازمان ملل درمورد تروریست های تکفیری را وتو کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آمریکا روز دوشنبه   قطعنامه سازمان ملل متحد را درباره سرنوشت تروریست های  تکفیری خارجی به این دلیل که بازگرداندن آن‌ها  به کشورشان الزامی  نشده بود وتو  کرد. 

این قطعنامه را اندونزی، عضو غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد تدوین کرده بود.

این قطعنامه،  ۱۴ رای مثبت و یک رای مخالف اعضای شورای امنیت را دریافت کرد.

"کلی کرافت"  نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد،  در توضیحی که درباره وتو آمریکا ارائه کرد گفت :  این قطعنامه در تقویت مبارزه ”ناکام می‌ماند“ و در نتیجه آمریکا از مشارکت ”در یک چنین نیروی بدبینانه و به طور عمد ناآگاهانه“ امتناع می‌کند.

پیش نویس قطعنامه کشور‌های عضو سازمان ملل را ترغیب می‌کرد تروریست های  تکفیری خارجی را که هزاران نفر از آن‌ها در سوریه و عراق زندانی هستند، بعد از اتمام مجازات احتمالی حبس دوباره در جامعه خود بپذیرند و به همسران و کودکان آن‌ها کمک‌های ویژه‌ای ارائه کنند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، پیشتر نیز خواستار بازگرداندن اتباع اروپایی داعش به کشورهای اروپایی شده بود که در سوریه زندانی هستند.

این درخواست ترامپ، با مخالفت گسترده کشورهای اروپایی مواجه شد. 

مخالفت آمریکا، با قطعنامه جدید شورای امنیت نشاندهنده انزوای بیشتر این کشور در سازمان ملل خواهد بود.

اعضای دائم و غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل، پیشتر نیز  با طرح های ضد ایرانی واشنگتن برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران مخالفت کردند.  

 

کلیدواژه