سنبله 12, 1399 07:37 Asia/Kabul
  • دست رد رئیس جدید شورای امنیت بر سینه آمریکا
    دست رد رئیس جدید شورای امنیت بر سینه آمریکا

رئیس دوره ای جدید شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز تاکید کرد، در دوره ریاست او اقدامی از سوی این شورا برای بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران صورت نخواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، نماینده نیجر در سازمان ملل که کشورش در ماه سپتامبر ریاست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل را بر عهده دارد، سه شنبه شب اعلام کرد، وی هیچ اقدامی درباره ابلاغیه آمریکا برای فعال کردن ساز و کار بازگشت تحریم های شورای امنیت علیه ایران (مکانیسم ماشه) اتحاذ نخواهد کرد چون در میان اعضای این شورا در اینباره اجماعی وجود ندارد.

"مایک پمپئو" وزیر خارجه آمریکا  پنجشنبه 20 اوت/30اسد با ارائه ابلاغیه ای به رئیس دوره ای شورای امنیت، ایران را به نقض برجام متهم  و رسماً خواستار بازگشت تحریم‌های ایران شد؛ اما اندونزی که در ماه اوت ریاست دوره ای شورای امنیت را برعهده داشت تصریح کرد، در جایگاهی قرار ندارد که اقدامی در زمینه ابلاغیه آمریکا انجام دهد چون 13 عضو شورای امنیت مخالفت خود با این اقدام آمریکا را  اعلام کرده‌اند.

آمریکا در پی شکست در شورای امنیت سازمان ملل متحد در زمینه تصویب پیش نویس قطعنامه ای که برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران ارائه کرده بود و علی رغم خروجش از برجام قصد دارد، از مکانیسم بازگردانی تحریم ها "مکانیسم ماشه" که تنها برای اعضای مشارکت کننده در این توافق محفوظ است، برای بازگرداندن تحریم های سازمان ملل علیه ایران استفاده کند.

تصمیمی که با مخالفت قاطع اعضای شورای امنیت مواجه شده است.

"دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا، می 2018 به طور یکجانبه با نقض تعهدات واشنگتن ذیل برجام کشورش را از این توافق بین المللی خارج و بازگشت تحریم‌های هسته‌ای را اعلام کرد.

این اقدام ترامپ با محکومیت گسترده داخلی و بین المللی مواجه شده است.

کلیدواژه