سنبله 19, 1399 08:14 Asia/Kabul
  • اذعان بریتانیا به اختلاف با آمریکا در مورد تحریم تسلیحاتی ایران

وزیر خارجه بریتانیا در پارلمان این کشور، اختلاف نظر با آمریکا در خصوص بازگرداندن تحریم تسلیحاتی ایران را تایید کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، «دومینیک راب» وزیر خارجه بریتانیا روز سه شنبه در نشست پارلمان این کشور، تصریح کرد که مواضع بریتانیا در خصوص برجام روشن است.

وی در ادامه تاکید کرد که برداشت حقوق‌دانان آمریکایی در مورد چگونگی بازگرداندن تحریم های تسلیحاتی ایران - موسوم به مکانیسم ماشه - با طرف بریتانیایی متفاوت است.

آمریکا در پی شکست در شورای امنیت سازمان ملل متحد در زمینه تصویب پیش نویس قطعنامه ای که برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران ارائه کرده بود و علی رغم خروجش از برجام قصد دارد، از مکانیسم بازگردانی تحریم ها "مکانیسم ماشه" که تنها برای اعضای مشارکت کننده در این توافق محفوظ است، برای بازگرداندن تحریم های سازمان ملل علیه ایران استفاده کند.

تصمیمی که با مخالفت قاطع اعضای شورای امنیت مواجه شده است.

وزیر خارجه بریتانیا همچنین با اشاره به بازداشت و محاکمه اتباع دوتابعیتی در ایران خاطر نشان کرد که درباره دو تابعیتی‌های بازداشت شده و زندانی در ایران با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران صحبت کرده است.

راب تاکید کرد که بدهی «۴۰۰ میلیون پوندی» این کشور به تهران در پرونده مربوط به خریدهای تسلیحاتی قبل از انقلاب اسلامی «یک موضوع جدا» از موضوع زندانیان دو تابعیتی است.

اظهارات وزیر خارجه بریتانیا در حالی مطرح شده که «جرمی هانت» وزیر خارجه پیشین این کشور گفته بود، دولت بریتانیا باید طبق رأی دادگاه این کشور، بدهی‌هایش نسبت به ایران را تسویه کند.

کلیدواژه