سنبله 20, 1399 08:21 Asia/Kabul
  • تقاضای کمک یونان از ناتو برای مقابله با ترکیه

رسانه‌های یونانی اعلام کردند: آتن قصد دارد از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی "ناتو" در راستای مقابله با ترکیه، درخواست کمک کند.

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما؛ رسانه‌های یونانی خاطرنشان کردند، آتن امروز پنجشنبه به طور رسمی از ناتو خواهد خواست تا اقداماتی را در راستای محافظت از آتن در برابر تهدیدات احتمالی آنکارا در شرق دریای مدیترانه در دستور کار قرار دهد.

پیش از این منابع خبری از پیشنهاد ناتو برای میانجیگری میان یونان و ترکیه به منظور حل اختلافات خبر داده بودند، اما یونان پنج‌شنبه گذشته با میانجیگری ناتو مخالفت کرد.

طی هفته‌های اخیر، تنش‌ها در شرق دریای مدیترانه بر سر اقدامات ترکیه درخصوص آغاز حفاری‌ها و فعالیت‌های اکتشافی در این منطقه تشدید شده است.یونان با همراهی برخی کشورهای اروپایی معتقدند، اقدامات ترکیه غیرقانونی و تنش‌آمیز است و به آنکارا درباره تبعات این اقداماتش هشدار داده‌اند. ترکیه اما اعلام کرده که این کشور تنها در حال تامین حقوق خود در این دریا و دریاهای سیاه و اژه است.

ترکیه و یونان اختلافات جدی درخصوص منابع نفت و گاز شرق دریای مدیترانه دارند.تنش‌ها میان آنکارا و آتن برسر منابع نفت و گاز در شرق مدیترانه درهفته‌های اخیر در پی آغاز اکتشافات ترکیه در نزدیکی سواحل یونان، هر دو کشور را تا مرز درگیری نظامی پیش برده است.

کلیدواژه