آخرین اخبار از درگیری بر سر قره باغ
(last modified 1399-07-13T05:53:32+00:00 )
میزان 13, 1399 10:23 Asia/Kabul
  •  آخرین اخبار از درگیری بر سر قره باغ

درگیری میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه مورد مناقشه «قره باغ» وارد هشتمین روز خود شد .

به گزارش روز یکشنبه ایرنا  ، در تازه ترین ادعاهای طرفین درمورد کسب پیروزی ها،  "الهام علی‌اف" رییس جمهوری آذربایجان در صفحه توییتری خود از تحت کنترل قرار گرفتن منطقه "ماداگیز" Madagiz  توسط ارتش این کشور خبر داده است. 

"ماداگیز" به عنوان منطقه مسکونی دارای ارتفاعات استراتژیک در شمال "قره باغ" واقع است و کنترل این منطقه امکان نظارت بر مسیر شهرستان های "آغدره" و "کلبجر" جمهوری آذربایجان را که در زمان حاضر تحت کنترل نیروهای ارمنی قرار دارند، فراهم می‌کند.

در همین رابطه پایگاه خبری حقایق قفقاز، با استناد به یک ویدئوی منتشر شده در شبکه های اجتماعی گزارش داد، برخی از شهروندان ارمنی در خانکندی از ترس هجوم نیروهای نظامی جمهوری آذربایجان محل سکونت خود را ترک کرده و در حال حرکت به سوی ایروان پایتخت ارمنستان هستند.

بامداد یکشنبه ششم میزان27 سپتامبر) درگیری میان نظامیان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مرزهای مشترک دو کشور از سرگرفته شد و هریک از طرفین دیگری را به آغاز جنگ متهم کردند.

در سال ۱۹۹۴ میلادی، به دنبال درگیری های چهارساله نظامی دو کشور، برخی دولت های اروپایی و منطقه برای پایان دادن به منازعات ارضی میان باکو و ایروان وارد عمل شدند و سرانجام با میانجیگری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، آتش‌بس میان طرفین مناقشه برقرار شد، اما تلاش‌های بین‌المللی برای حل مسالمت‌آمیز این مناقشه تا به امروز نتیجه‌ای نداشته است.

 

کلیدواژه