میزان 19, 1399 19:05 Asia/Kabul
  • قدردانی باکو از مواضع تهران در قبال مناقشه قره باغ
    قدردانی باکو از مواضع تهران در قبال مناقشه قره باغ

برغم تبلیغات گسترده و فریبنده برخی رسانه های وابسته به جریان های ترک گرایی علیه مواضع تهران درجریان درگیری های آذری - ارمنی ، "الهام علی اف" رئیس جمهوری آذربایجان بار دیگر از مواضع ایران در قبال مناقشه قره باغ قدردانی کرد.  

رئیس جمهوری آذربایجان درگفتگو با شبکه تلویزیونی "سی ان ان ترک" ضمن عادلانه خواندن مواضع جمهوری اسلامی ایران درقبال مناقشه قره باغ ، تصریح کرد:

مقام های ایران در بیانیه های خود در ارتباط با مناقشه آذری - ارمنی اعلام کرده اند ، باید تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان حفظ شود و آوارگان آذری به خانه و کاشانه خود بازگردند.

این نخستین بار نیست که مقام های جمهوری آذربایجان درجریان مناقشه با ارمنستان ازحمایت های ایران قدردانی می کنند. درشرایطی که رسانه های وابسته به جریان های بیگانه درجمهوری آذربایجان و برخی ازکشورهای منطقه به تبلیغات علیه مواضع ایران مشغول بوده اند و به منظور تخریب روابط رو به گسترش تهران و باکو همه امکانات خود را بسیج کرده اند، بدون شک، قدردانی رهبران باکو ازمواضع ایران ، ازاهمیت زیادی برخوردار است. در واقع ، همین اظهارنظرها تمامی تبلیغات علیه ایران را خنثی می کند.

اینگونه اظهارات نشان می دهند که مقام های دولت الهام علی اف برغم سال ها سکوت ، ازحمایت های ایران به دولت و مردم مسلمان جمهوری آذربایجان اطلاع داشتند ، اما بر اساس مصالحی ، کمتر ازحمایت های تهران به باکو و مردم مسلمان شمال ارس، پرده بر می داشتند. 

درهمین ارتباط ، "زرتشت علیزاده" کارشناس برجسته آذری درامور سیاسی درگفتگو با رسانه های باکو بارها ازکمک های ایران به جمهوری آذربایجان سخن به میان آورده است. زرتشت علیزاده درگفتگو با پایگاه اینترنتی "خورال" ، ضمن انتقاد ازمواضع دولت جبهه خلق به رهبری "ابوالفضل ایلچی بیگ" که زمینه های بی اعتمادی تهران را علیه باکو ایجاد کرده است ، گفت:

"بخش هایی از سیاست دوره ائلچی بیگ درقبال ایران در دوره کنونی نیز ادامه دارد. ما خیلی از چیزهایی را که ایران می خواهد، نمی دهیم. ایران دستکم ازطرف خود، هرگونه کمکی را به برادران شیعه و مسلمان خود در جمهوری آذربایجان داده است".

به هر حال ، تردیدی نیست که جنگ و درگیری جدا از خسارت های انسانی و مالی به طرفین درگیری ، ملت ها را از گردونه رقابت به منظور دستیابی توسعه اقتصادی و سیاسی باز می دارد. به عنوان مثال ، جنگ و درگیری‌های اخیر میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر مالکیت منطقه قره‌باغ که از بامداد روز 27 سپتامبر از سرگرفته شده است ، تاکنون صدها کشته از طرفین داشته است. درحقیقت ، براساس آخرین خبرهای منتشر شده ، بیش از دویست تن از نیروهای نظامی و حتی غیرنظامی ازطرفین متخاصم در دوهفته اخیر جان خود را از دست داده اند. به دلیل همین خسارت ها ، مقام های ایران همواره از طرفین متخاصم خواسته اند سلاح ها را به زمین گذاشته و پای میز مذاکره بازگردند. "سعید خطیب‌زاده" ، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ، ازنخستین روزهای آغاز درگیری ها خواستار توقف فوری درگیری‌ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان و آغاز گفتگو میان دوکشور شده و آمادگی ایران را برای استفاده از ظرفیت‌های خود به منظور برقراری آتش بس و گفتگو اعلام کرده است. 

بدیهی است که مواضع ایران برای طرفین متخاصم ازاهمیت بسیاری برخوردار است. زیرا ایران با طرفین متخاصم یعنی جمهوری آذربایجان ، ارمنستان و منطقه قره باغ کوهستانی مرز مشترک دارد. درعین حال، نفوذ برخی جریان های وابسته به بیگانگان نظیر گروه تروریستی داعش ، می تواند آسیب های جبران ناپذیری بر ایران اسلامی وارد سازد. به همین دلیل است که اتخاذ مواضع محتاطانه ازسوی مقام های تهران درقبال مناقشه قره باغ ، ازسیاست های دوراندیشانه مقام های تهران ناشی می شده است.

 

کلیدواژه