گوترش: برجام برای امنیت خلیج‌فارس حیاتی است
(last modified 1399-07-30T08:23:55+00:00 )
میزان 30, 1399 12:53 Asia/Kabul
  • گوترش: برجام برای امنیت خلیج‌فارس حیاتی است
    گوترش: برجام برای امنیت خلیج‌فارس حیاتی است

دبیرکل سازمان ملل متحد دریک کنفرانس مجازی ضمن تأکید بر لزوم حفظ برجام، این توافق بین‌المللی را برای امنیت خلیج‌فارس حیاتی دانست.

به گزارش خبرگزاری فارس، «آنتونیو گوترش» روز سه‌شنبه درجریان یک کنفرانس مجازی شورای امنیت سازمان ملل متحد که با ابتکارعمل روسیه درخصوص اوضاع خلیج‌فارس برگزار شد، با اشاره به چالش‌ها و مشکلاتی که مقابل توافق هسته‌ای ایران وجود دارد، بر لزوم حفظ برجام تاکید کرد.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا مه 2018 به رغم مخالفت‌های جامعه بین‌المللی و پایبندی کامل ایران به تعهداتش ذیل برجام، به صورت یکجانبه از این توافق هسته‌ای خارج شد و از آن زمان سیاست‌ فشار حداکثری را در قبال جمهوری اسلامی به کار گرفت.

اقدامی با این امید که ایران وادار به موافقت با توافق مورد پسند ایالات متحده شود اما تلا‌ش‌های آمریکا نه تنها نتیجه‌ای در پی نداشت بلکه ایران یک سال پس از بدعهدی طرفین اروپایی برجام به تعهداتشان در قبال تهران، شروع به کاهش تعهداتش در قبال این توافق بین‌المللی کرد.

همچنین اقدامات آمریکا، برای تمدید تحریم تسلیحاتیی ایران به نتیجه نرسید و از روز 18 اکتبر/27میزان براساس قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل  این تحریم ها به پایان رسید. 

کلیدواژه