عقرب 18, 1399 00:31 Asia/Kabul
  • واکنش مقامات اروپایی به پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری
    واکنش مقامات اروپایی به پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری

اعلام خبر پیروزی «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با واکنش مقامات اروپایی همراه شد.

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیروزی «جو بایدن» در انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا را روزی نیک برای اروپا و آمریکا خواند.

در همین حال؛ «دونالد توسک» رهبر بزرگترین حزب سیاسی پارلمان اروپا شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا را پایانی بر جولان پوپولیسم و اندیشه‌های راست افراطی دانست.

«شارل میشل» رئیس شورای اروپا نیز در بیانیه‌ای پیروزی جو بایدن نامزد حزب دمکرات انتخابات ریاست جمهوری امریکا را تبریک و برای توسعه همکاری‌های فرا اتلانتیک ابراز آمادگی کرد.

میشل با انتشار پیامی در صفحه‌ توئیتری خود یادآور شد که بحران کرونا، چندجانبه‌گرایی، تغییرات اقلیمی و تجارت بین‌المللی برخی از چالش هایی است که اروپا مایل است در این زمینه‌ها با آمریکا همکاری کند.

«اورسولا فون درلاین» رئیس کمیسیون اروپا هم با صدور بیانیه‌ای که در تارنمای اتحادیه اروپا منتشر شد، اتحادیه و ایالات متحده را ۲ دوست و متحد نامید که همکاری‌های دو طرف ریشه در تاریخ و ارزش‌های مشترک دارد.

وی با اشاره به چالش‌ها و تحولات بین المللی در زمینه مسائل امنیتی، تغییرات آب و هوایی، بحران کرونا و پیامدهای اجتماعی و اقتصادی آن، همکاری‌های دو طرف را حائز اهمیت توصیف کرد.

«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان با انتشار بیانیه ای ضمن اعلام تبریک پیروزی «جو بایدن» در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، همکاری دو سوی آتلانتیک را تنها راه فائق آمدن بر چالش های بزرگ کنونی دانست.

«بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس، «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه و «ریستین لینده» وزیر امورخارجه سوئد نیز با تبریک پیروزی «جو بایدن» در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، آمادگی کشورشان برای همکاری با دولت جدید ایالات متحده را اعلام کردند.

جو بایدن با کسب ۲۹۰ رای الکترال در برابر تنها ۲۱۴ رای دونالد ترامپ، به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهوری آمریکا انتخاب شد و خانم کامالا هریس نیز به عنوان اولین زن، به عنوان معاون رئیس جمهوری این کشور برگزیده شد.

رئیس جمهوری منتخب آمریکا شنبه شب در اولین توئیت پس از اعلام پیروزی‌اش در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نوشت: رئیس جمهوری تمام مردم آمریکا خواهم بود، چه آنهایی که به من رای دادند و چه آنهایی که به من رای ندادند.

 

کلیدواژه