عقرب 20, 1399 09:30 Asia/Kabul
  • توافق ارمنستان و جمهوری آذربایجان برای اتمام جنگ \
    توافق ارمنستان و جمهوری آذربایجان برای اتمام جنگ \"قره‌باغ\"

نخست‌وزیر ارمنستان دوشنبه شب از توافق با سران روسیه و جمهوری آذربایجان برای پایان جنگ در منطقه "قره‌باغ" خبر داد.

به گزارش ایرنا، "نیکول پاشینیان"  اعلام کرد،  توافقنامه‌ای را با سران روسیه و جمهوری آذربایجان برای پایان دادن به جنگ در منطقه قره‌باغ امضا کرده است.

کاخ کرملین هم در بیانیه‌ای اعلام کرد، "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه، "الهام علی‌اف" رئیس جمهوری آذربایجان و پاشینیان بیانیه‌ای مشترکی را درباره آتش بس در منطقه قره باغ امضا کردند.

همزمان، "پوتین" در سخنانی گفت: طبق بیانیه مشترک، نیروهای حافظ صلح در منطقه قره‌باغ کوهستانی مستقر خواهند شد و آتش‌بس جدید، شرایط لازم را برای حل بلندمدت بحران قره‌ باغ فراهم خواهد کرد.

رئیس جمهور روسیه تاکید کرد، آتش بس جدید از بامداد امروز سه شنبه  به وقت مسکو وارد مرحله اجرا شده است.

از سوی دیگر، "الهام علی‌اف" رئیس‌جمهور آذربایجان در نطقی تلویزیونی گفت: ترکیه و روسیه انجام فعالیت‌های حفاظت از صلح در قره‌باغ را به صورت مشترک برعهده خواهند گرفت.

علی‌اف با بیان اینکه این توافق به نفع باکو و ایروان است، افزود، امضای توافقنامه صلح بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان، دستاوردی مهم برای باکو است.

درگیری‌ها بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه قره‌ باغ از بامداد یکشنبه 6 میزان از سرگرفته و  باعث کشته شدن شماری از طرفین شد.

مناقشه میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در سال 1988 آغاز و در سال 1992 به درگیری نظامی کشید که در نتیجه این مناقشه منطقه قره باغ کوهستانی جمهوری آذربایجان و هفت شهرستان همجوار آن تحت اشغال نیروهای ارمنستان درآمد.

پیش از این  بسیاری از کشورها از جمله جمهوری اسلامی  ایران خواستار توقف درگیری ها و آغاز گفت وگو میان باکو و ایروان شده‌ بودند.

 

کلیدواژه