بورل بر لزوم تحقق مزایای اقتصادی برجام برای ایران تاکید کرد
(last modified 1399-08-29T05:36:03+00:00 )
عقرب 29, 1399 10:06 Asia/Kabul
  • بورل بر لزوم تحقق مزایای اقتصادی برجام برای ایران تاکید کرد
    بورل بر لزوم تحقق مزایای اقتصادی برجام برای ایران تاکید کرد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به وعده «جو بایدن» رئیس جمهوری منتخب آمریکا در مورد بازگشت واشنگتن به برجام، بر لزوم تحقق مزایای اقتصادی این توافق بین المللی برای ایران تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، «جوزپ بورل» روز چهارشنبه افزود: برجام فقط معاهده هسته‌ای نیست بلکه یک توافق اقتصادی نیز به‌شمار می‌رود که ایران در ازای توقف برنامه‌های اتمی‌اش، انتظاراتی را از طرف مقابل طلب دارد.

بورل در عین حال عنوان کرد که احیای برجام آسان نخواهد بود، چون طرف های باقی‌مانده در این توافق همواره این نگرانی را دارند که رئیس جمهوری آینده آمریکا دوباره زیر توافق نخواهد زد.

«جو بایدن» پیش از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا وعده داده بود که در صورت شکست ترامپ به برجام باز خواهد گشت.

دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا، مه 2018 به طور یکجانبه با نقض تعهدات واشنگتن ذیل برجام این کشور  را از این توافق بین المللی خارج و بازگشت تحریم‌های هسته‌ای ضد ایران را اعلام کرد.

تهران نیز تلاش کرد توافق هسته‌ای را به شرط عمل دیگر طرف‌های این توافق به تعهداتشان، حفظ کند اما به علت ناتوانی طرف‌های اروپایی به تعهدات برجامی، گام‌های کاهش تعهدات خود را آغاز کرد.

ایران بارها اعلام کرده که اگر سایر طرف‌های باقی‌مانده در برجام تصمیم بگیرند تعهدات خود را مطابق با توافق اجرا کنند، گام‌های کاهش تعهدات برجامی ایران قابل بازگشت خواهد بود.

کلیدواژه