قوس 04, 1399 13:55 Asia/Kabul
  • آمریکا با جنگنده اف-۳۵ بمب اتمی آزمایش کرد
    آمریکا با جنگنده اف-۳۵ بمب اتمی آزمایش کرد

ارتش آمریکا با زیرپانهادن پیمان های منع گسترش سلاح های هسته ای یک بمب اتمی بهینه سازی شده را نخستین بار با جنگنده فوق پیشرفته اف-۳۵ در صحرای نوادا آزمایش کرد.

به گزارش خبرگزاری روسی اسپوتنیک، این آزمایش در ۲۵ ماه اوت گذشته در صحرای نوادا انجام شده است؛  ارتش آمریکا دراین آزمایش به محک زدن توانایی جنگنده پیشرفته اف-۳۵ به منظور حمل سلاح اتمی و پرتاب آن در سرعتی مافوق صوت، پرداخت.

تصاویر این آزمایش که به تازگی انتشار یافته است، نشان می دهد ارتش آمریکا بمب اتمی کوچک «بی۶۱-۱۲» مدل بهینه شده از خانواده بمب های اتمی بی۶۱ را پرتاب کرده است.

آمریکا درحالی در ماه اوت دست به این پرتاب آزمایشی زده است که بنابر پیمان سال ۱۹۹۶میلادی آزمایش هرگونه سلاح هسته ای درجهان منع شده است.

ارتش آمریکا با انجام این آزمایش اکنون توانایی آن را دارد که پرتاب بمب اتمی را توسط جنگنده رادار گریز خود و با حین پرواز با سرعت مافوق صوت انجام دهد.

بیانیه ای که از سوی آزمایشگاه ملی سندیا (Sandia National Laboratories)  یک مرکز تحقیقات نیمه سری دولت فدرال واقع در ایالت نیومکزیکو دراین خصوص انتشار یافته، حاکی از آن است که این نخستین آزمایش برای سنجیدن و تست تمامی سیستم های مرتبط بین جنگنده اف-۳۵  و بمب اتمی بی۶۱-۱۲ بود.

بیانیه آزمایشگاه ملی سندیا می افزاید: این آزمایش حساس ترین بخش از برنامه آزمایشی بین جنگنده اف-۳۵مدل ای با بمب اتمی بی۶۱-۱۲ بود که اکنون با این آزمایش این دو جنگ افزار به یکی از تسلیحات مهم در راهبرد هسته ای برای آمریکا و متحدان آن به حساب می آید.

علاوه بر جنگنده اف-۳۵ مدل ای که امکان پرتاب بمب اتمی در صورت مافوق صوت را دارد،  دو جنگنده دیگر آمریکا، اف-۱۵ و اف-۱۶ نیز قابلیت حمل و پرتاب این نوع از بمب اتمی در چنین سرعتی را دارند؛ اما اف-۳۵ قادر است از مزیت رادارگریزی خود نیز بهره برد.

 

کلیدواژه