قوس 16, 1399 14:56 Asia/Kabul
  • توافق اتحادیه اروپا و بریتانیا برای ادامه مذاکرات برگزیت
    توافق اتحادیه اروپا و بریتانیا برای ادامه مذاکرات برگزیت

رئیس کمیسیون اروپا و نخست وزیر بریتانیا تلفنی توافق کردند تا تلاش دوباره‌ای را برای دستیابی به توافقی تجاری در آخرین زمان باقی مانده در پیش گیرند.

به گزارش رادیودری به نقل از هفته نامه "اشپیگل"، "اورزو لا فون در لاین"، رئیس کمیسیون اروپا و "بوریس جانسون"، نخست وزیر بریتانیا در گفتگوی تلفنی شامگاه شنبه اعلام کردند، باوجود پیشرفت هایی در روند مذاکرت برگزیت، شکاف ها و اختلافاتی در سه موضوع مهم یعنی شرایط رقابتی برابر، ماهیگیری و ابزاری برای جریمه نقض تعهدات در توافق نامه ها همچنان وجود دارد.

فون در لاین و جانسون توافق کردند تا تیم های مذاکره کننده روز یکشنبه در بروکسل مذاکرات مجددی را در پیش گیرند.

برند لانگه، از کارشناسان برگزیت حزب سوسیال دموکرات در پارلمان اروپا قبل از مذاکرات تلفنی جانسون و فون در لاین گفت: طرف بریتانیایی ابزاری برای پیشبرد شرایط رقابتی برابر را اساسا رد می کند. اما یک توافق به هر قیمتی، نمی تواند وجود داشته باشد.

میشل بارنیه، مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا و دیوید فراست همتای بریتانیایی وی جمعه شب با اعلام اینکه شرایط برای دستیابی به توافق برآورده نشده است این مذاکرات را متوقف کردند.

بریتانیا، ژانویه ۲۰۲۰  رسماً از اتحادیه اروپا خارج شد اما در دوره گذار که قرار است تا پایان امسال که دسامبر ۲۰۲۰ باشد، همچنان معیارهای اصلی عضویت در این اتحادیه را حفظ خواهد کرد. 

روابط بریتانیا، و اتحادیه اروپا به مدت یک سال حالت گذار را سپری خواهد کرد و دو طرف در این بازه زمانی فرصت دارند درخصوص نحوه روابط پس از برگزیت به توافق برسند.

کلیدواژه