جدی 14, 1399 10:45 Asia/Kabul
  • تصمیم 11 سناتور جمهوری‌خواه برای رد پیروزی بایدن
    تصمیم 11 سناتور جمهوری‌خواه برای رد پیروزی بایدن

11 سناتور جمهوری‌خواه کنگره خبر دادند که قصد دارند روز چهارشنبه در مراسم تایید آرای الکترال کالج‌ها، تایید پیروزی«جو بایدن» رئیس جمهور منتخب آمریکا را رد کنند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، این اقدام سناتورهای جمهوری‌خواه سبب خواهد شد تا در نشست روز چهارشنبه کنگره دست کم برای دو ساعت برای بررسی اعتراض این سناتورها به آرای ایالت‌های کلیدی پرداخته شود.

از سوی دیگر، ستاد انتخاباتی ترامپ از طرفداران خود خواسته تا با تماس با سناتورهای جمهوری‌خواه، به آنها فشار آورده تا به نتایج انتخابات در ایالت‌های کلیدی در نشست روز 6 ژانویه اعتراض کنند.

قرار است روز ششم ژانویه نشست مجلس سنا به ریاست «مایک پنس» معاون رئیس جمهور آمریکا برگزار شود و طی آن آرای مجمع گزینندگان (الکترال کالج) درباره پیروز انتخابات ریاست جمهوری اخیر آمریکا شمارش شود.

پیش از این مجمع گزینندگان آمریکا در سراسر آمریکا جلسات رای گیری خود درباره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را برگزار کرد و قرار است شمارش این آرا در کنگره نهایی شود.

طبق گزارش رسانه‌های آمریکایی، نتایج آرای مجمع گزینندگان نشان داد که جو بایدن توانست 306 رای کسب کند و با این احتساب، او رئیس‌جمهور منتخب و «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور منتخب است.

ترامپ همچنان موضوع تقلب در انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر را مطرح می کند در حالی که تنها  چند روز به تحلیف جو بایدن به عنوان رئیس جمهوری جدید زمان  باقیست.

ترامپ و متحدانش تاکنون حدود 50 شکایت و دادنامه در اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری اخیر مطرح کرده اند که تقریبا همه آنها رد شده است.

کلیدواژه