جدی 16, 1399 18:00 Asia/Kabul
  • واکنش کمیسیون اروپا به افزایش سطح غنی سازی در ایران
    واکنش کمیسیون اروپا به افزایش سطح غنی سازی در ایران

کمیسیون اروپا با ابراز نگرانی از افزایش سطح غنی‌سازی در ایران مدعی شد، این اقدام، نقض تعهدات هسته‌ای است و پیامدهای جدی خواهد داشت.

به گزارش رادیودری به نقل از «رویترز»، کمیسیون اروپا بدون اشاره به بدعهدی اروپایی ها در قبال برجام، اقدام ایران در افزایش سطح غنی سازی به 20 درصد را  "تاسف بار" خواند و ادعا کرد، «کمیسیون اروپا بر لزوم پایبندی همه طرف‌های توافق هسته‌ای به وظایف و الزاماتشان تاکید می‌کند».

«علی ربیعی» سخنگوی دولت ایران روز دوشنبه از آغاز فرایند تولید اورانیوم با غنای 20 درصد خبر داد و گفت: «از ساعاتی پیش فرآیند تزریق گاز شروع شد و تا ساعاتی دیگر اولین محصول اورانیوم غنی شده UF6 به دست خواهد آمد».

مجلس شورای اسلامی ایران در چارچوب گام‌های کاهش تعهدات هسته‌ای و نامه حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران به کشورهای اروپایی، در پاسخ به روند اقدامات خصمانه آمریکا ضد ایران و همراهی کشورهای اروپایی با آن، طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را به تصویب نهایی رساند. 

براساس ماده ۱ مصوب این طرح، سازمان انرژی اتمی ایران موظف است نسبت به تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد اقدام و سالانه به میزان حداقل ۱۲۰ کیلوگرم آن را در داخل کشور ذخیره کند و همچنین سازمان مذکور موظف است نیاز کشور برای مصارف صلح آمیز به اورانیوم با غنای بالای ۲۰ درصد را به طور کامل و بدون تأخیر تأمین کند.

کلیدواژه