جدی 26, 1399 12:39 Asia/Kabul
  • ترامپ ؛ فاجعه ای برای حقوق بشر
    ترامپ ؛ فاجعه ای برای حقوق بشر

دونالد ترامپ رئیس جمهوری جنجالی آمریکا در دوره زمامداری جهار ساله خود کارنامه سیاهی در زمینه حقوق بشر از خود به جای نهاد . اکنون در آخرین روزهای ریاست جمهوری وی، انتقادات از ترامپ در این باره فرونی گرفته است.

کنت روث  مدیر اجرایی دیده بان حقوق بشر، در گزارش سالیانه این نهاد بین‌ المللی" دونالد ترامپ را فاجعه ای برای حقوق بشر دانسته و تاکید کرد " به مدت چهار سال ترامپ نسبت به حقوق بشر بی‌تفاوت بوده و حتی رویکردی خصمانه داشته است. وی تصریح کرد "این واقعیت که ترامپ حقوق بشر را در کشور خود نادیده گرفته و خودکامه‌های خارج از کشور را تشویق کرده است، اعتبار آمریکا در جهان را به شدت تضعیف کرد."

اشاره این مقام دیده بان حقوق بشر به کارنامه حقوق بشری غیر قابل قبول ترامپ در داخل  آمریکا با توجه به سیاست ها و اقدامات وی، در این زمینه مفهوم پیدا می کند. ترامپ در 4 سال گذشته تلاش گسترده ای در راستای افزایش نفرت نژادی در آمریکا صورت داده و با موضع گیری های نادرست خود در این زمینه به ترویج و توسعه فعالیت های جنبش های راست گرای افراطی دارای گرایش های نژاد پرستی و خود برترپنداری سفیدپوستان کمک های شایانی کرده است.

به گفته"لوئیس گوترس" نماینده دموکرات سابق کنگره امریکا، اکنون دیگر صد درصد مشخص شده که ترامپ یک نژادپرست است و آن ارزش‌هایی را که قانون اساسی ما تضمین می‌کند قبول ندارد. 

از سوی دیگر در دوره زمامداری ترامپ بیش از هر زمان دیگری اقلیت های نژادی و دینی در آمریکا تحت فشار قرار گرفته اند. نمونه آشکار این امر افزایش فشارها علیه مهاجران لاتین تبار و اقدامات بی سابقه برای بیرون راندن آنها از آمریکا و ایجاد ممنوعیت ها و محدویت های قانونی از طریق امضا و اجرای فرامین ریاست جمهوری برای جلوگیری از ورود اتباع برخی کشورهای اسلامی به آمریکا است.

اما مهم ترین جنبه نقض حقوق بشر در دوره ترامپ که وی نقش زیادی در آن ایفا کرده است، افزایش شدید خشونت ها علیه سیاه پوستان به ویژه از جانب پلیس آمریکا است. نمونه آشکار این مساله، واکنش ترامپ به قتل وحشیانه سیاه پوستی به نام "جورج فلوید" توسط یک افسر پلیس در25 مه(5 جوزا1398) در شهر مینیاپولیس ایالت مینه سوتا بود که موجب بروز اعتراضات گسترده و بی سابقه ای درسراسر آمریکا در محکومیت نژادپرستی نهادینه ‌شده در ساختار جامعه آمریکا گردید. ترامپ بر سرکوب معترضان تاکید و حتی دستور اعزام گارد ملی را به برخی شهرها و ایالت ها که دامنه اعتراضات درآنها گسترده بود، صادر کرد. ترامپ به جای محکومیت این اقدام نژاد پرستانه و ابراز همدردی با قربانیان خشونت پلیس، به حمایت از رویه ظالمانه پلیس آمریکا در قبال رنگین پوستان پرداخت.

جنبه دیگر نقض آشکار حقوق بشر توسط ترامپ به رویه ظالمانه وی در قبال کشورهای مخالف سلطه گری آمریکا مانند ایران، ونزوئلا و کوبا مربوط می شود. ترامپ در دوره زمامداری خود اعمال تحریم های گسترده علیه این کشورها و مردم آن را سرلوحه سیاست خارجی خود قرار داد. در عین حال وزارت خارجه آمریکا بارها این کشورها را به نقض حقوق بشر متهم کرده است. درحالی که ترامپ در زمینه نقض آشکار حقوق بشر توسط متحدان آمریکا از جمله عربستان سعودی و اسرائیل کاملا بی اعتنا و بی تفاوت بوده است. به گفته کنت روث ، مدیر اجرایی دیده بان حقوق بشر، محکومیت‌های آمریکا علیه ونزوئلا، کوبا یا ایران هنگامی پوچ شد که همزمان، تمجید از عربستان سعودی و حتی اسرائیل انجام شد. رژیم صهیونیستی مرتکب بزرگترین جنایات علیه فلسطینی ها شده است.عربستان سعودی نیز دارای کارنامه سیاهی در زمینه حقوق بشر است که نمونه آشکار آن قتل فجیع جمال خاشقچی روزنامه نگار سعودی به دستور مستقیم محمد بن سلمان ولیعهد عربستان است.در این زمینه نیز ترامپ به دلیل منافع تجاری و اقتصادی و ملاحظات سیاسی چشم خود را بسته و هیچ اقدام موثری برای تنبیه ولیعهد سعودی انجام نداد./

 

کلیدواژه