دلو 01, 1399 19:11 Asia/Kabul
  • ترامپ کاخ سفید را ترک کرد
    ترامپ کاخ سفید را ترک کرد

با پایان ۴ سال ریاست جمهوری جنجالی ترامپ، وی امروز کاخ سفید را ترک کرد.

شبکه الجزیره، از ورود یک فروند بالگرد به کاخ سفید خبر داد. این بالگرد برای انتقال ترامپ از کاخ سفید اعزام شده است.

وی گفت: می‌خواهم خداحافظی کنم، اما امیدوارم این خداحافظی برای مدت زمانی طولانی نباشد. وی در ادامه از دستاوردهای خود در ۴ سال گذشته سخن به میان آورد.

دونالد ترامپ خاطر نشان کرد: اگر همه گیری کرونا نبود، ما ارقامی را برآورده می‌کردیم که تا کنون شاهد آن نبودیم. ما بزرگترین اصلاح مالیاتی در تاریخ کشور را پشت سر گذاشتیم و امیدوارم آن‌ها مالیات شما را افزایش ندهند.

وی افزود: ما واکسن را تنها در دوران ۹ ماه تولید کردیم و این کار را در مدت زمان ۵ و یا ۹ سال انجام ندادیم.

ترامپ ضمن آرزوی موفقیت برای دولت جدید گفت: ما به زودی به شیوه‌ای باز خواهیم گشت.

این اظهارات در حالی مطرح می شوند که ناظران اداره بد همه گیری کرونا را یکی از اصلی ترین دلایل شکست ترامپ در انتخابات توصیف می کنند. علاوه بر آمریکا چند کشور دیگر نیز تقریبا در همین بازه زمانی واکسن کرونا را تهیه و تولید کردند.

سیاست های ترامپ حتی حزبی های جمهوری خواهش را نیز به اعتراض واداشته بود. عده زیادی از همکاران ترامپ به دلیل مخالفت با تصمیمات وی از سمت خود استعفا کرده و یا برکنار شدند. آخرین اقدام ترامپ در رد نتیجه انتخابات و تحریک افکار عمومی که در نهایت حمله به کنگره را به دنبال داشت، انتقادات تندی را علیه وی موجب شد.

عملکرد ۴ سال اخیر دونالد ترامپ در صحنه های بین المللی نیز مشاجره برانگیز بود. اقدامات ترامپ، شکافی بزرگ در ناتو ایجاد کرد و هم پیمانان اروپایی آمریکا را برای همیشه به این کشور بی اعتماد کرد. به گفته بسیاری از ناظران ۴ سال ریاست جمهوری ترامپ و پیمان شکنی های وی ثابت کرد که آمریکا متحدی غیرقابل اعتماد است و اروپا جز بازنگری در استراتژی خود در قبال آمریکا، گزینه دیگری پیش رو ندارد.

کلیدواژه