دلو 07, 1399 11:26 Asia/Kabul
  • گوترش خواستار توزیع جهانی واکسن کرونا شد
    گوترش خواستار توزیع جهانی واکسن کرونا شد

دبیرکل سازمان ملل متحد، همه‌گیری کرونا و تغییرات آب و هوایی را دو چالش بزرگ قرن معاصر دانست و با اذعان به وجود نابرابری دسترسی به واکسن بین کشورهای پیشرفته و در حال توسعه، خواستار توزیع سریع و گسترده واکسن کرونا در جهان شد.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، آنتونیو گوترش روز دوشنبه در نشست مجازی مجمع اقتصادی داووس با بیان این مطلب، افزود: مشخصه دنیای امروز،  شکنندگی آن است که در اثرات اضطراری کووید-۱۹ مشاهده می‌کنیم. بیش از ۲ میلیون نفر جان خود را از دست داده‌اند و ما در قرن اخیر در بدترین بحران اقتصادی قرار داریم.

دبیرکل سازمان ملل متحد تصریح کرد: بهبودی فراگیر و پایدار در سراسر جهان به در دسترس بودن و اثربخشی واکسن‌ها برای همه، پشتیبانی فوری مالی و پولی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه و اقدامات محرک درازمدت بستگی خواهد داشت. اکنون چالش ما این است که بزرگترین و سریع‌ترین واکسن‌هایی را که تاکنون تولید شده،  به همه و در هر کجا برسانیم که به نفع هر کشوری است.

گوترش گفت: منابع واکسن‌ها کم و توزیع آنها ناهموار است. واکسن‌ها به سرعت به کشورهایی با درآمد بالا می‌رسند، در حالی که فقیرترین کشورهای جهان اصلا واکسن ندارند.

این مقام سازمان ملل ادامه داد: ظرفیت تولید واکسن در سراسر جهان باید به طور گسترده افزایش یابد و مقرون به صرفه بودن آن تضمین شود. واکسن‌ها باید به عنوان کالاهای عمومی جهانی دیده شوند.

تارنمای خبری و اطلاع‌رسانی «چاد اینفو» نیز هفته پیش اعلام کرد که تاکنون هیچ کشوری در قاره آفریقا که بیش از یک میلیارد و 300 هزار نفر جمعیت دارد، به جز مغرب، واکسن بیماری کووید 19را دریافت نکرده است.

 

کلیدواژه