حوت 02, 1399 10:39 Asia/Kabul
  • دولت آمریکا گزارش قتل خاشقجی را منتشر می‌کند
    دولت آمریکا گزارش قتل خاشقجی را منتشر می‌کند

دولت آمریکا قصد دارد هفته آینده گزارش اطلاعاتی مربوط به ترور «جمال خاشقجی» روزنامه نگار سعودی را منتشر کند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، این گزارش خلاصه‌ای طبقه بندی نشده از نتایج کار آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا برای تعیین وضعیت این پرونده است که توسط دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا صادر شده و هفته آینده منتشر خواهد شد.

براساس این گزارش، در این سند قید شده است که «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان دستور ترور خاشقجی را در سال ۲۰۱۸ صادر کرده است.

«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرده بود که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا حمایت این کشور از عملیات‌های تهاجمی در یمن را متوقف می‌کند.

گفته شده است که این گزارش همزمان با تصمیم دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا برای تعلیق فروش سلاح به عربستان و کاهش سطح روابط دو کشور طی هفته‌های گذشته تنظیم شده است.

«جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی دوم اکتبر 2018(10 میزان 1397) در کنسولگری عربستان در استانبول به طرز فجیعی به دست ماموران اعزام شده از ریاض به قتل رسید.

«خاشقجی» در فهرست افراد بازداشتی و تحت تعقیب رژیم سعودی قرار داشت. وی از بیم دستگیر شدن در خارج از عربستان زندگی می کرد.

عربستان 18 روز درباره وقوع این قتل سکوت و انکار کرد تا این که گزارش‌های دولت ترکیه و آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) ثابت کرد، قتل خاشقجی به دستور مستقیم محمد بن سلمان ولیعهد سعودی انجام گرفته است.

 

کلیدواژه