ادعای کاخ سفید درخصوص آمادگی خود برای بازگشت دوجانبه به تعهدات برجام
(last modified Mon, 01 Mar 2021 07:24:50 GMT )
حوت 11, 1399 11:54 Asia/Kabul
  • ادعای کاخ سفید درخصوص آمادگی خود برای بازگشت دوجانبه به تعهدات برجام
    ادعای کاخ سفید درخصوص آمادگی خود برای بازگشت دوجانبه به تعهدات برجام

یک مقام کاخ سفید ادعا کرد که آمریکا همچنان آماده تعامل مجدد در چارچوب دیپلماسی برای بازگشت دوجانبه به تعهدات هسته‌ای است.

به گزارش رادیودری، یک مقام کاخ سفید شامگاه یکشنبه مدعی شد: درحالیکه ما از پاسخ ایران درباره برگزاری نشستی با حضور آمریکا درخصوص برجام ناامید شده ایم، اما همچنان آماده تعامل مجدد برای بازگشت دوجانبه به تعهدات هسته‌ای هستیم.

این مقام امریکایی افزود: ما درباره بهترین راه پیش رو با شرکای خود در 5+1 رایزنی خواهیم کرد.

 روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» شامگاه یکشنبه در گزارشی به نقل از دیپلمات‌های ارشد نوشت، ایران پیشنهاد اتحادیه اروپا برای تنظیم گفت‌وگوهای هسته‌ای مستقیم با آمریکا را رد کرده و گفته است نخست خواستار ضمانتی است که آمریکا برخی از تحریم‌ها را پس از دیدار بردارد.

 «سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز شب گذشته (یکشنبه) در پی انتشار اخباری درباره مخالفت ایران با شرکت در نشستی با حضور آمریکا اعلام کرد با توجه به مواضع و اقدامات اخیر آمریکا و سه کشور اروپایی، جمهوری اسلامی ایران زمان را برای برگزاری جلسه غیررسمی پیشنهادی توسط هماهنگ کننده اروپایی برجام مناسب نمی داند. 

علی‌رغم اذعان مکرر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در مه 2018 به صورت یکجانبه از برجام خارج شد.

تروئیکای اروپا علی‌رغم مخالفت‌های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده‌های خود برای جبران آثار این خروج عمل  نکردند.

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بی‌عملی کشورهای اروپایی در 5 گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذیل برجام را کاهش داد و اخیراً اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را نیز متوقف کرده است.

کلیدواژه