حوت 13, 1399 07:57 Asia/Kabul
  • ارائه 2 طرح به کنگره آمریکا برای تحریم ولیعهد عربستان
    ارائه 2 طرح به کنگره آمریکا برای تحریم ولیعهد عربستان

نمایندگان حزب دموکرات آمریکا روز سه شنبه 2 طرح را با هدف مجازات "محمد بن سلمان" ولیعهد عربستان به دلیل دست داشتن در جنایت ترور "جمال خاشقجی" روزنامه نگار منتقد سعودی به کنگره آمریکا ارائه کردند.

به گزارش شبکه الجزیره، طرح نخست که از سوی  "ایلهان عمر" Ilhan Omar عضو مسلمان مجلس نمایندگان آمریکا ارائه شد، خواستار مسدود کردن دارایی ها و نیز منوعیت سفر "محمد بن سلمان" به آمریکا  است.

"ایلهان عمر" در اظهاراتی تصویب این طرح را به مثابه آزمون پایبندی به انسانیت دانست و تاکید کرد، اگر ایالات متحده از طریق مسیر درست از آزادی بیان، دمکراسی و حقوق بشر حمایت کند، هیچ دلیلی برای عدم تحریم محمد بن سلمان، مردی که سازمان های اطلاعاتی آمریکا وی را به عنوان قاتل "جمال خاشقجی" معرفی کرده اند، وجود نخواهد داشت.

طرح دیگری که توسط "تام مالینوفسکی" Tom Malinowski عضو دموکرات کمیته سیاست خارجی مجلس نمایندگان آمریکا ارائه شد، نیز خواستار ممنوعیت ورود "محمد بن سلمان" به ایالات متحده است و علاوه بر آن، در این طرح برای فروش تسلیحات آمریکا به عربستان محدودیت‌های در نظر گرفته شده است.

"تام مالینوسکی" پس از ارائه این طرح تصریح کرد، اشتباه دولت بایدن در ممانعت از مجازات محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی به دلیل دست داشتن در قتل خاشقجی اصلاح خواهد شد.

رئیس‌جمهور آمریکا علی‌رغم وعده تنبیه مقامات ارشد عربستان در جریان مبارزات انتخاباتی اش، تاکنون از اعمال مجازات برای ولیعهد عربستان به دلیل قتل جمال خاشقجی خودداری کرده است. 

جمعه گدشته، دولت جو بایدن یک گزارش اطلاعاتی درخصوص قتل خاشقجی را از حالت طبقه بندی خارج کرد که اعلام می‌ دارد محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی به شکل مستقیم دستور قتل جمال خاشقجی را صادر کرده است.

"جمال خاشقجی"، روزنامه نگار منتقد سعودی اکتبر 2018 در کنسولگری عربستان در استانبول به طرز فجیعی به دست ماموران اعزام شده از ریاض به قتل رسید.

"خاشقجی" در فهرست افراد بازداشتی و تحت تعقیب رژیم سعودی قرار داشت.  وی از بیم دستگیر شدن در خارج از عربستان زندگی می کرد.

کلیدواژه