حوت 25, 1399 14:46 Asia/Kabul
  • عربستان، بزرگترین وارد کننده سلاح در جهان و آمریکا بزرگترین صادر کننده
    عربستان، بزرگترین وارد کننده سلاح در جهان و آمریکا بزرگترین صادر کننده

گزارش یک موسسه بین‌المللی تحقیقاتی در خصوص فروشندگان و خریداران سلاح در جهان طی سالهای 2016 تا 2020 نشان داد که نام عربستان در میان ده کشور نخست واردکننده اسلحه قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه الجزیره، موسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم ،امروز دوشنبه  در گزارشی اعلام کرد، پنج کشور عربی در میان ۱۰ کشوری که بیشترین سلاح را طی سالهای مذکور وارد کرده‌اند قرار دارند. 

براساس این گزارش، عربستان سعودی در رده نخست، مصر در رده سوم، الجزائر در رده ششم، قطر در رده هشتم و امارات در رده نهم قرار دارند.

بنا بر این تحقیق، عربستان سعودی طی سالهای 2016 تا 2020  در مقایسه با پنج سال پیش از این زمان، واردات اسلحه خود را ۶۱ درصد افزایش داده و  میزان خرید عربستان سعودی از تسلیحات فروخته شده در جهان در این بازه زمانی، ۱۱ درصد است.

آمریکا در رأس کشورهایی قرار دارد که به عربستان سعودی سلاح فروخته و ۷۹ درصد سلاح‌های خریداری شده سعودی‌ها از آمریکاست. پس از آمریکا، بریتانیا با ۹.۳ درصد و فرانسه با ۴ درصد در رده بعدی فروشندگان اسلحه به ریاض قرار دارند.

خبرگزاری آناتولی اعلام کرد، بررسی آمار بودجه عربستان نشان می‌دهد با توجه به ورود عربستان به ائتلاف عربی جنگ علیه یمن، مخارج نظامی در بودجه‌های عربستان سعودی طی پنج سال گذشته از میزان مخارج آن در بخش‌های آموزش و بهداشت فراتر رفته است.،

مخارج نظامی عربستان از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ بیش از ۲۷۳ میلیارد دلار بوده است و این هزینه‌ها ۲۰.۹ درصد از کل هزینه‌های دولت این کشور را شامل شده است 

کلیدواژه