حمل 22, 1400 12:56 Asia/Kabul
  • نیویورک تایمز: فشار حداکثری علیه ایران شکست خورد
    نیویورک تایمز: فشار حداکثری علیه ایران شکست خورد

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در یادداشتی نوشت:حقیقت تلخ این است که فشار حداکثری علیه ایران شکست خورده است.

شورای سر دبیری روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در یادداشتی با عنوان "فشار حداکثری علیه ایران شکست خورده است"، نوشت: بازگشت به توافق هسته ای اولین گام برای خارج شدن از این باتلاق است.

این روزنامه آورده است: اکنون فرصت اندکی برای ایران و ایالات متحده برای بازگشت به اصول برنامه جامع اقدام مشترک که حامیان و منتقدان آن را توافق هسته ای ایران می خوانند، وجود دارد.

نیویورک تایمز با بیان اینکه در مقطع کنونی رویکرد تندروانه با عقل سلیم جور در نمی آید نوشت: اگر آمریکا پایبندی به توافق اول را نپذیرفت چرا باید ایران به توافق دوم اعتماد کند؟

در ادامه یادداشت سردبیری نیویورک تایمز آمده است: حقیقت تلخ این است که تحریم های فشار حداکثری پایدار نیستند. این تحریم ها رفتار ایران را بهبود نداد بلکه عکس عمل کرد. ایران برای تنبیه ایالات متحده به دلیل عدم پایبندی اش به توافق، نقض تعهدات تنظیم شده اش را به اجرا در آورد تا به واشنگتن یادآوری کند دنیا بدون توافق هسته ای ایران چگونه است. 

شورای سردبیری این روزنامه آمریکایی در پایان هشدار داد: در ماه مه، اگر توافق هسته ای احیا نشود، بازرسان بین المللی از مشاهده آنچه در مکان های هسته ای ایران رخ می دهد، بی نصیب خواهند ماند.

علی‌رغم اذعان مکرر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در 8مه 2018(18 ثور 1397) به صورت یکجانبه از برجام خارج شد.

تروئیکای اروپا علی‌رغم مخالفت‌های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده‌های خود برای جبران آثار این خروج عمل  نکردند.

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بی‌عملی کشورهای اروپایی در 5 گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذیل برجام را کاهش داد و اخیراً اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را نیز متوقف کرده است.

کلیدواژه