فارین پالیسی؛ غیرقابل اتکا بودن آمریکا و تغییر سیاست خارجی ریاض در قبال ایران
(last modified Fri, 30 Apr 2021 12:37:12 GMT )
ثور 10, 1400 17:07 Asia/Kabul
  • فارین پالیسی؛ غیرقابل اتکا بودن آمریکا و تغییر سیاست خارجی ریاض در قبال ایران
    فارین پالیسی؛ غیرقابل اتکا بودن آمریکا و تغییر سیاست خارجی ریاض در قبال ایران

یک نشریه آمریکایی در یادداشتی آورده است، یکی از عوامل مهم در تغییر لحن سعودی‌ها و دنبال کردن دیپلماسی با ایران، کم‌رنگ شدن حضور آمریکا از منطقه غرب آسیا و غیرقابل اتکا بودن آمریکا برای این کشور است.

به گزارش رادیو دری، نشریه «فارین پالیسی» در این یادداشت مدعی شد که اظهارات اخیر بن‌سلمان احتمالاً به گفت‌وگوهای غیر علنی میان ایران و کشورهای عربی اشاره دارد که در عراق صورت گرفته و این پتانسیل را دارد که نه‌تنها بر روابط ایران و سعودی‌ها، بلکه بر کل مسائل امنیتی منطقه تأثیرگذار باشد زیرا به ادعای این نشریه، این گفت‌وگوها، دیگر کشورهای منطقه را نیز در بر گرفته و ابتکار عمل آن، در دست قدرت‌های خارج از منطقه نیست.

این یادداشت می‌افزاید، این مسئله بدین معنا نیست که آمریکا در چنین روندی سهیم نبوده است اما نشانه‌های روشنی وجود دارد که خروج نیروهای نظامی آمریکایی از غرب آسیا، بازیگران منطقه را به دنبال کردن دیپلماسی وادار کرده است.  

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در خلال کمپین انتخاباتی خود در سال ۲۰۲۰ متعهد شد بخش اعظم نیروهای آمریکایی را از افغانستان خارج کرده، کمک به سعودی‌ها در جنگ با یمن را متوقف کرده و به توافق هسته‌ای با ایران بازگردد و هر سه تصمیم با دستورکار کاهش نقش آمریکا در منطقه انطباق دارد.

محمد بن سلمان ولیعهد سعودی شامگاه 27 آوریل(7 ثور) در گفتگو با شبکه العربیه عربستان، گفته بود: «سیاست خارجی عربستان متکی به منافع آن است و عربستان برای تقویت ائتلاف با تمامی شرکای خود در جهان تلاش می‌کند».

ولی‌عهد عربستان سعودی در این مصاحبه افزود: «عربستان علاقه‌مند به برقراری روابط خوب و متمایز با ایران است».

کلیدواژه