ثور 17, 1400 00:30 Asia/Kabul
  • بلینکن مدعی شد: آمریکا برای بازگشت به برجام جدی است
    بلینکن مدعی شد: آمریکا برای بازگشت به برجام جدی است

وزیر خارجه آمریکا مدعی شد، ایالات متحده برای بازگشت به تعهدات برجامی جدی است.

به گزارش رادیودری، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا امروز (پنجشنبه) در گفت‌وگو با برنامه «امروز» شبکه چهار رادیو بی بی سی، با تکرار اتهام‌زنی به ایران گفت: ایالات متحده هنوز از تمایل ایران برای کنار گذاشتن برنامه هسته‌ای‌اش اطمینان ندارد.

بلینکن با اشاره به مذاکرات «وین» درخصوص احیای برجام گفت: «ما به همراه شرکای اروپایی خود، روسیه و چین و به طور غیرمستقیم ایران در (مذاکرات) وین مشارکت داشته‌ایم. ما جدیت در هدف خود برای بازگشت به تعهدات برجامی را نشان داده‌ایم».

علی‌رغم آن که دولت بایدن برای بازگشت به برجام ابراز تمایل کرده اما دولت جدید آمریکا نیز همچون دولت قبلی این کشور همچنان سیاست‌های مشابهی را در قبال ایران دنبال می‌کنند و بازگشت ایران به تعهدات کامل برجامی را به عنوان پیش شرط لغو تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی تعیین کرده‌اند اما مقام‌های ایران بارها تأکید کرده‌اند که آمریکا قبل از بازگشت به برجام باید تمامی تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند.

در دور اخیر کمیسیون مشترک برجام که 27 آوریل/7ثور در وین برگزار شد، حاضران تصمیم به تسریع روند گفت‌وگوها گرفته و توافق شد فعالیت گروه‌های کارشناسی در دو حوزه لغو تحریم‌ها و هسته‌ای به صورت فشرده و سریع ادامه یابد و گروه کارشناسی سوم با عنوان «گروه کارشناسی ترتیبات اجرایی» با هدف گفت‌وگو در خصوص ترتیبات عملی مورد نیاز برای اجرایی شدن لغو تحریم‌ها و سپس بازگشت آمریکا به برجام تشکیل شود.

کلیدواژه