ثور 21, 1400 17:57 Asia/Kabul
  • روسیه: آمریکا در حال افزایش سلاح‌های بیولوژیک است
    روسیه: آمریکا در حال افزایش سلاح‌های بیولوژیک است

دبیر شورای امنیت روسیه گفت: آمریکا توسعه سلاح‌های بیولوژیکی علیه کشور‌های مختلف را در دستور کار خود دارد.

به گزارش رادیودری به نقل از خبرگزاری تاس، نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت روسیه امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد: در سال‌های اخیر آمریکا و متحدان آن به طور قابل توجهی تحقیقات بیولوژیکی را در بسیاری از کشور‌های جهان افزایش داده اند.

پاتروشف ابراز نگرانی کرد، چنین اقداماتی از سوی آمریکا و متحدان آن در مرز‌های روسیه می‌تواند خطرناک باشد، زیرا میکروب‌های مهلک آزمایشگاه‌های آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) واقع در نزدیکی مرز‌های روسیه می‌توانند به طور تصادفی در طبیعت رها شده و جان انسان‌های زیادی را هدف قرار دهد.

در همین حال، "ولادیمیر جباروف" نائب رئیس کمیته امور بین الملل شورای فدراسیون (سنای) روسیه با اشاره به این واقعیت که هر کجا آمریکایی‌ها حضور داشته باشند، اوضاع بی‌ثبات می‌شود، افزود: «امکان استقرار پایگاه‌های نظامی ایالات متحده در کشورهای آسیای مرکزی نیز تنها تأثیر منفی بر اوضاع این منطقه خواهد داشت.»

جباروف یادآور شد که کشورهای این منطقه و روسیه در چارچوب جامعه مشترک المنافع و اتحادیه اقتصادی اورآسیا، منافع مشترکی دارند، البته رهبران این کشورها حق دارند بطور مستقل درخصوص مسائل داخلی خود تصمیم بگیرند.

روز گذشته (دوشنبه) "وال استریت ژورنال" گزارش داد که آمریکا ممکن است نیروهای نظامی خود را پس از خروج از افغانستان در کشورهای آسیای مرکزی، به‌خصوص جمهوری ازبکستان مستقر کند. 

بعد از انتشار این مطلب، دفتر مطبوعاتی وزارت دفاع ازبکستان اعلام کرد که براساس قانون اساسی و دکترین دفاعی این کشور، امکان استقرار پایگاه‌های نظامی دیگر کشورها در خاک ازبکستان وجود ندارد.

کلیدواژه