ثور 26, 1400 13:44 Asia/Kabul
  • واکنش اتحادیه اروپا به انتشار فهرست کشورهای غیردوست روسیه
    واکنش اتحادیه اروپا به انتشار فهرست کشورهای غیردوست روسیه

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اتهامات مسکو به کشورهای غیردوست روسیه را بی‌پایه و اساس دانست.

به گزارش رادیو دری، "جوزپ بورل" در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اتحادیه اروپا از تدابیر اتخاذ شده در روسیه برای پاسخ‌گویی به اقدامات غیردوستانه برخی کشورهای خارجی بسیار متأسف است و اتهامات مطرح شده از سوی مقامات مسکو در این رابطه را بی پایه و اساس می‌داند.»

بورل یادآور شد: «ما از روسیه می‌خواهیم تا در این تصمیم خود تجدیدنظر کند تا از ادامه تیرگی روابط دوجانبه، که بدون چنین اقداماتی هم در وضعیت بسیار وخیمی قرار دارد، جلوگیری شود.»

دولت فدراسیون روسیه روز جمعه فهرست کشورهای غیردوست را مشخص کرد که فعلاً تنها دو کشور آمریکا و جمهوری چک در آن جای گرفته‌اند. در این رابطه، "دیمیتری پسکوف" سخنگوی کرملین یادآور شد که تعداد کم کشورها در این فهرست، گویای این واقعیت است که مقامات مسکو حاضر به گفت‌وگو با کشورهای غربی و بهبود روابط با آنها هستند.

در شورای فدراسیون (سنای) روسیه نیز هشدار داده شد که در صورت ادامه اقدامات ضدروسی از سوی شرکای خارجی، فهرست کشورهای غیردوست گسترش پیدا خواهد کرد.

روابط غرب و مسکو از سال 2014 در چهار محور گسترش نفوذ نظامی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی "ناتو" به ویژه آمریکا نزدیک و حتی هم مرز روسیه در شرق اروپا، بحران اوکراین، دریای بالتیک و اوضاع سوریه تیره شده است.

آمریکا و اتحادیه اروپا از سال 2014  تاکنون مجموعه ای از تحریم های اقتصادی و مالی ضد روسی را وضع کرده اند که واکنش متقابل مسکو را در پی داشته است. ­

کلیدواژه