جوزا 04, 1400 08:38 Asia/Kabul
  • ابراز نگرانی پمپئو از احتمال رفع تحریم‌ها علیه ایران
    ابراز نگرانی پمپئو از احتمال رفع تحریم‌ها علیه ایران

وزیر امور خارجه سابق آمریکا از احتمال رفع تحریم‌های ضد ایرانی در نتیجه بازگشت کشورش به برجام ابراز نگرانی کرد.

به گزارش رادیو دری، «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه سابق آمریکا که یکی از طراحان سیاست موسوم به «فشار حداکثری» علیه ایران بود،روز (دوشنبه) در پیامی در توئیتر مدعی شده است که رفع تحریم‌ها در سال ۲۰۱۵ کارساز نبوده و اکنون هم کارساز نخواهد بود.

این در حالی است که دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین (پایتخت اتریش) زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.

مقام‌های دولت «جو بایدن» بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده‌اند اما تا کنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم هستند سرباز زده‌اند.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا، 8 می 2018(18 ثور 1397) به طور یک جانبه با نقض تعهدات واشنگتن ذیل برجام کشورش را از این توافق بین المللی خارج و بازگشت تحریم های هسته ای را اعلام کرد.

ترامپ در راستای راهبرد «فشار حداکثری» شدیدترین تحریم‌ها و تنگنا‌های اقتصادی را علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کرد، اما به هیچ یک از اهداف مورد نظر خود دست نیافت.

جمهوری اسلامی ایران در مه 2019(ثور1398)، یک سال پس از خروج یک جانبه آمریکا از برجام، و ناکامی کشورهای اروپایی عضو برجام در اجرای تعهدات خود، کاهش تعهدات برجامی را طی 5 گام اجرا کرد.

جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده است، در صورت لغو تمام تحریم‌ ها و اجرای تعهدات برجامی از سوی دیگر طرف های این توافق، به گونه ای که از منافع خود تحت برجام بهره مند شود، به اجرای کامل برجام باز می‌گردد.

 

 

 

 

 

 

 

کلیدواژه