وزیر خارجه بریتانیا: به دنبال توافقی قوی‌تر و طولانی‌تر با ایران هستیم
(last modified 1400-03-19T04:33:27+00:00 )
جوزا 19, 1400 09:03 Asia/Kabul
  • وزیر خارجه بریتانیا: به دنبال توافقی قوی‌تر و طولانی‌تر با ایران هستیم
    وزیر خارجه بریتانیا: به دنبال توافقی قوی‌تر و طولانی‌تر با ایران هستیم

وزیر خارجه بریتانیا روز سه شنبه هم راستا با زیاده‌خواهی آمریکا درباره برجام اعلام کرد، لندن به دنبال دستیابی به توافقی «قوی‌تر و طولانی‌تر» با ایران است.

به گزارش رادیودری به نقل از فارس، "دومینیک راب" در گفت وگو با شبکه سعودی العربیه با تاکید بر تعهد لندن جهت رسیدن به یک توافق هسته‌ای «قوی‌تر و طولانی‌تر» با ایران  گفت: بریتانیا همکاری‌های بسیار نزدیکی با شرکای سعودی‌ اش درخصوص پیشرفت‌های صورت گرفته در مذاکرات وین درباره برجام دارد.

وزرای خارجه بریتانیا و آمریکا در هفته های اخیر بارها  اظهاراتی را علیه برجام و ایران عنوان کرده اند.

"دومینیک راب" 26 می/5جوزا در دیدار با "گابی اشکنازی" وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در سرزمین های اشغالی خواستار یک توافق هسته‌ای قوی‌تر با ایران شده بود.

"آنتونی بلینکن" وزیر خارجه آمریکا هم در سرزمین های اشغالی با تأکید بر اتحاد مستحکم واشنگتن و رژیم صهیونیستی علیه ایران، تلاش کرد توپ بازگشت به برجام را به زمین ایران انداخته و تهران را مقصر وضعیت فعلی این توافق جلوه دهد.

"سعید خطیب‌زاده" سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران پنجشنبه 27 می/6جوزا در واکنش به این اظهارات، از وزرای خارجه آمریکا و بریتانیا خواست به جای بی اعتبار کردن خود و کشورهایشان بر احیای برجام تمرکز کنند.

"دونالد ترامپ" رئیس جمهور پیشین آمریکا، می 2018 به طور یکجانبه با نقض تعهدات واشنگتن ذیل برجام کشورش را از این توافق بین المللی خارج و بازگشت تحریم‌های هسته‌ای را اعلام کرد.

ایران تا یک سال بعد از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام به طور کامل تعهداتش در قبال توافق هسته‌ای را اجرا کرد و به کشورهای اروپایی که وعده جبران آثار این خروج را می‌دادند برای عمل به تعهداتشان فرصت داد.

یک‌سال بعد  از آنکه دولت‌های اروپایی نتوانستند به وعده‌هایشان عمل کنند تهران اعلام کرد تعهدات برجامی خود را براساس بندهای 26 و 36 این توافق گام به گام کاهش خواهد داد تا میان تعهدات و حقوقش توازنی برقرار شود.

دولت "جو بایدن" رئیس جمهوری جدید آمریکا که پیشتر وعده بازگشت به برجام و لغو تحریم‌های غیرقانونی ایران را مطرح کرده بود، با ورود به کاخ سفید این اقدام را مشروط به اجرای تعهدات ایران کرده است.

این درخواست در حالی مطرح شده که واشنگتن طرفی بوده که با نقض توافق هسته‌ای به صورت یکجانبه از آن خارج شده است. 

جمهوری اسلامی ایران تصریح کرده که با توجه به آنکه واشنگتن طرفی بوده که توافق را نقض کرده و کاهش تعهدات تهران در واکنش به اقدام غیرقانونی آمریکا انجام شده هر گامی از سوی تهران بعد از رفع تحریم‌ها صورت خواهد گرفت.

جمهوری اسلامی ایران همچنین اعلام کرده است،  که هیچ قید و شرط و مطالبات جدیدی را برای اینکه آمریکا به برجام برگشته و تعهداتش را اجرا کند نخواهد پذیرفت.

بازگشت به توافق هسته‌ای ایران باید با اقدامات همزمان انجام شود

کلیدواژه