سنگ‌اندازی جمهوری‌خواهان برای جلوگیری از توافق برجامی بایدن
(last modified 1400-03-22T11:13:46+00:00 )
جوزا 22, 1400 15:43 Asia/Kabul
  • سنگ‌اندازی جمهوری‌خواهان برای جلوگیری از توافق برجامی بایدن
    سنگ‌اندازی جمهوری‌خواهان برای جلوگیری از توافق برجامی بایدن

سناتورهای جمهوریخواه کنگره در تلاش برای سنگ اندازی در مسیر توافق برجامی جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا با تهران هستند.

به گزارش رادیو دری به نقل از ایرنا، اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که نشست کمیسیون مشترک برجام امروز (شنبه) به صورت حضوری در وین از سر گرفته می شود و شرکت کنندگان قرار است به رایزنی‌ها درباره اجرای کامل و موثر این توافق ادامه دهند.

بنابر بیانیه اتحادیه اروپا، شرکت کنندگان قرار است به رایزنی‌ها پیرامون بازگشت محتمل آمریکا به برجام و اطمینان از اجرای کامل و موثر این توافق ادامه دهند.

از سوی دیگر، بنابر گزارش تارنمای نشریه آمریکایی پولتیکو سناتورهای جمهوریخواه نگران از حصول توافق برجامی بین دولت بایدن و تهران در تلاش برای سنگ اندازی دراین مسیر هستند.

پولتیکو دراین باره گزارش داد: گروهی از سناتورهای جمهوریخواه روز جمعه (روز گذشته)  طرحی را ارائه دادند که هرگونه توافق دیپلماتیک بین دولت بایدن با ایران را منوط به تصویب در کنگره این کشور می کند.

پولتیکو نوشت: این لایحه  با هدایت «ران جانسون»  (Ron Johnson) سناتور جمهوریخواه ایالت ویسکانسین ارائه شده که در حقیقت به سنا نوعی حق وتو درباره هرگونه تلاش دولت بایدن برای بازگشت به توافق هسته ای برجام را می دهد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا، 8 مه 2018 /18 ثور 1397 به طور یکجانبه با نقض تعهدات واشنگتن ذیل برجام از این توافق بین المللی خارج شد و بازگشت تحریم‌های هسته‌ای را اعلام کرد.

جمهوری اسلامی ایران به مدت یک سال در چارچوب برجام به تعهدات هسته‌ای خود عمل کرد، اما از آنجایی که کشورهای اروپایی عضو برجام در اجرای تعهدات خود ناکام بودند، ایران از مه 2019 کاهش تعهدات برجامی را طی 5 گام اجرا کرد.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مسئولیت‌پذیر اعلام کرده است که در صورت لغو تمام تحریم‌ها و تحقق تعهدات سایر طرف‌های این توافق بین المللی، به اجرای کامل تعهدات برجامی باز ‌می‌گردد.

تروئیکای اروپایی: در تلاش برای احیای برجام هستیم

کلیدواژه