بایدن: ناتو در مواجهه با چین و روسیه با چالش‌های زیادی مواجه است
(last modified 1400-03-24T13:45:32+00:00 )
جوزا 24, 1400 18:15 Asia/Kabul
  • بایدن: ناتو در مواجهه با چین و روسیه با چالش‌های زیادی مواجه است
    بایدن: ناتو در مواجهه با چین و روسیه با چالش‌های زیادی مواجه است

رئیس جمهوری آمریکا که برای شرکت در نشست سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بروکسل، پایتخت بلژیک به سر می‌برد، اذعان کرد، ناتو در مواجهه با چین و روسیه با چالش‌ های زیادی مواجه است.

به گزارش رادیو دری به نقل از خبرگزاری فارس، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در دیدار با "ینس استولتنبرگ" دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در حاشیه برگزاری نشست این سازمان در بروکسل، پایتخت بلژیک مطلب مذکور را بیان کرد. 

استولتنبرگ پیش از آغاز این نشست ضمن تکرار ادعاهای کشورهای غربی علیه چین، اتخاذ سیاست مشترک در قبال پکن، از سوی سران ناتو را الزامی دانست.

دولت جدید آمریکا که از همان ابتدا سیاست تندی را قبال مسکو به کار گرفته، در بیانیه‌ای علاوه بر اعلام تحریم‌های جدید که به بهانه دخالت روسیه در انتخابات آمریکا و حمله سایبری علیه این کشور وضع شده‌اند، 10 دیپلمات روس را به جاسوسی متهم کرد و از آن‌ها درخواست کرد آمریکا را ترک کنند.

در واکنش به این اقدام آمریکا، مسکو هم از اخراج 10 دیپلمات آمریکایی از روسیه خبر داد و 8 مقام آمریکایی را در لیست تحریم‌های خود قرار داد.

روابط غرب و مسکو از سال 2014 در چهار محور گسترش نفوذ نظامی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی "ناتو" به ویژه آمریکا نزدیک و حتی هم مرز روسیه در شرق اروپا، بحران اوکراین، دریای بالتیک و اوضاع سوریه تیره شده است.

روابط میان واشنگتن و چین به ویژه طی چهارسال گذشته و با سیاست های دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا بیش از پیش مخدوش شده است.

اعمال تحریم های سنگین، افزایش تعرفه های تجاری و آغاز جنگ تجاری، متهم کردن چین به نقض حقوق بشر، مداخلات واشنگتن در موضوع هنگ کنگ، همچنین  شیوع ویروس کرونا  از جمله مواردی است که طی چند سال اخیر محور اختلافات میان چین و آمریکا بوده است.

برگزاری نشست بررسی حضور ناتو در افغانستان در بروکسل

کلیدواژه