تاکید اتحادیه اروپا بر تعامل با روسیه در زمینه احیای برجام
(last modified 1400-03-27T04:17:50+00:00 )
جوزا 27, 1400 08:47 Asia/Kabul
  • تاکید اتحادیه اروپا بر تعامل با روسیه در زمینه احیای برجام
    تاکید اتحادیه اروپا بر تعامل با روسیه در زمینه احیای برجام

کمیسیون اروپا عصر چهارشنبه با ارائه یک سند پیشنهادی درباره آینده روابط با مسکو تاکید کرد، به رغم اختلاف‌نظرهای موجود، دو طرف باید در زمینه طیف مختلفی از مسائل بین‌المللی از جمله احیای برجام تعامل کنند.

به گزارش رادیودری به نقل از ایرنا، کمیسیون اروپا در این سند که یک نسخه آن تحت عنوان "پیشنهاد درباره آینده مسیر روابط با روسیه" در تارنمای اتحادیه اروپا منتشر شد و بر سه اصل فاصله گیری، بازدارندگی و تعامل استوار است، تصریح کرد، اتحادیه اروپا برای اینکه منافع خود را پیش‌ ببرد باید بتواند با روسیه درخصوص چالش‌های کلیدی تعامل کند.

در این سند پیشنهاد توسعه تعاملات فنی با روسیه مطرح و تاکید شده است، همکاری در زمینه جلوگیری از بروز درگیری‌ در سطح منطقه و جهان، مقابله با تروریسم و عدم اشاعه تسلیحات اتمی امری ضروری است.

از روز شنبه دور ششم گفت وگوهای ایران و گروه 1+4 درخصوص لغو تحریم‌های آمریکا و بازگشت احتمالی این کشور به برجام با از سر گیری نشست کمیسیون مشترک برجام در شهر وین آغاز شده است.

"دونالد ترامپ"، رئیس‌جمهور سابق آمریکا می 2018  به صورت یکجانبه و غیرقانونی از برجام خارج شد و سیاست موسوم به «فشار حداکثری» را در دستور کار قرار داد.

مقام‌های دولت بایدن بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری آمریکا اعتراف کرده‌اند اما تاکنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم هستند سرباز زده‌اند.

واشنگتن می‌گوید تنها در صورتی که دو طرف به برجام بازگرداند حاضر است تحریم‌ها علیه ایران را رفع کند. این ادعای واشنگتن در حالی مطرح می‌شود که تعهدات ایران به صورت کمی قابل راستی‌آزمایی هستند، اما راستی‌آزمایی رفع تحریم‌های آمریکا به دست‌کم 3 تا 6 ماه زمان نیاز دارد.

جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده، با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که برجام را نقض کرده، این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد. تهران البته تأکید کرده اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به این توافق ندارد.

تاکید اتحادیه اروپا بر لزوم استفاده از فرصت احیای برجام

کلیدواژه