جوزا 27, 1400 15:50 Asia/Kabul
  • کرملین: برجام قابل بازگشت به شکل اولیه است
    کرملین: برجام قابل بازگشت به شکل اولیه است

سخنگوی کرملین با اشاره به پرداختن رؤسای جمهور روسیه و ایالات متحده به مسئله ایران در نشست ژنو گفت: امید برای بازگرداندن برجام به شکل اولیه‌ آن وجود دارد.

به گزارش رادیو دری به نقل از خبرگزاری روسی «تاس»، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ ریاست جمهوری روسیه (کرملین) روز پنجشنبه در گفت‌وگو با شبکه رادیویی «صدای مسکو» تصریح کرد: «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در نشست روز گذشته در ژنو در خصوص موضوع برجام با یکدیگر گفت‌وگو کردند و مسکو انتظار بازگشت کامل ایالات متحده به توافق هسته‌ای ایران را دارد.

پسکوف در خصوص تفاهمات و اختلافات مسکو و واشنگتن در خصوص موضوع برجام گفت: «طرح‌های خاصی وجود داد. مسئله مهم این است که برجام قابل بازگشت به شکل اولیه خود است. تحرک و امید برای اصلاح وضعیت فعلی وجود دارد».

سخنگوی کرملین همچنین به دیگر محورهای گفت‌وگوی پوتین و بایدن از جمله مسئله سوریه اشاره کرد و گفت: گفت‌وگو بین ارتش روسیه و ایالات متحده در سوریه بسیار حائز اهمیت است و باید از آن حمایت کرد.

دونالد ترامپ باوجود پایبندی جمهوری اسلامی ایران به مفاد برجام، ۸ می ۲۰۱۸ (۱۸ ثور ۱۳۹۷) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج و دستور احیای تحریم‌های متوقف‌شده علیه ایران را صادر کرد.

مقام‌های دولت جو بایدن بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده‌اند اما تا کنون اقدام عملی برای بازگشت به توافق برجام انجام نداده اند.

کلیدواژه