سرطان 05, 1400 08:45 Asia/Kabul
  • ادامه مواضع ضد ایرانی آمریکا
    ادامه مواضع ضد ایرانی آمریکا

نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در سخنانی همسو با موضع گیری های ضد ایرانی مقام های آمریکا و بدون اشاره به خروج غیرقانونی و یکجانبه این کشور از برجام گفت، آمریکا حاضر به لغو همه تحریم‌های خود علیه ایران نیست.

به گزارش رادیو دری، رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران روز جمعه ادعا کرد، لغو همه تحریم‌ های واشنگتن علیه تهران خواسته زیادی است و آمریکا قصد ندارد همه تحریم‌ ها را لغو کند.

نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران مدعی شد، واشنگتن تنها تحریم‌ هایی را لغو خواهد کرد که برای بازگشت به برجام لازم است.

این در حالی است که علی‌ رغم تاکید آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش ذیل برجام، آمریکا در مه 2018(ثور 1397) به صورت یکجانبه و غیر قانونی از این توافق هسته ای خارج شد و سیاست موسوم به فشار حداکثری را در دستور کار قرار داد.

مقام‌های دولت بایدن بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری آمریکا اعتراف کرده‌اند اما تا کنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم هستند سرباز زده‌اند.

واشنگتن می‌گوید تنها در صورتی که دو طرف به برجام بازگردند حاضر است تحریم‌ها علیه ایران را رفع کند. این ادعای واشنگتن در حالی مطرح می‌شود که تعهدات ایران به صورت کمی قابل راستی‌آزمایی هستند، اما راستی‌آزمایی رفع تحریم‌های آمریکا به دست‌کم 3 تا 6 ماه زمان نیاز دارد.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مسئولیت‌ پذیر تاکید کرده، با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که برجام را نقض کرده، این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد. تهران البته تأکید کرده اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به این توافق ندارد.

 

تکرار مواضع ضد ایرانی مقامات آمریکایی

کلیدواژه