سرطان 09, 1400 12:34 Asia/Kabul
  • فرانسه: برجام، نیازمند رفع مشکلات فنی و موانع سیاسی است
    فرانسه: برجام، نیازمند رفع مشکلات فنی و موانع سیاسی است

وزارت خارجه فرانسه با اشاره به برگزاری مذاکرات احیای برجام در وین اعلام کرد، برای دستیابی به توافق باید همچنان بر مشکلات فنی و موانع سیاسی چشمگیر غلبه کرد و تصمیمات شجاعانه و قوی گرفت.

به گزارش رادیودری به نقل از فارس، وزارت امور خارجه فرانسه روز سه شنبه در بیانیه‌ای تصریح کرد: «برای دستیابی به توافق باید همچنان بر مشکلات فنی و موانع سیاسی قابل توجه غلبه کنیم. باید تصمیمات شجاعانه و قوی گرفته شود زیرا در حال رسیدن به حساس‌ترین موضوعات هستیم. ما معتقدیم که این مذاکرات باید به سرعت از سر گرفته شود.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «فرانسه همراه با شرکای اروپایی خود با هدف دستیابی به توافقی رضایت بخش، به طور کامل متعهد به این مذاکرات است.»

 «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در یادداشتی که اخیرا منتشر شده، تاکید کرد که برجام باید به مسیر درست خود برگردانده شود.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا، مه 2018 به طور یکجانبه با نقض تعهدات واشنگتن ذیل برجام  این کشور را از این توافق بین المللی خارج و بازگشت تحریم‌های هسته‌ای را اعلام کرد.

جمهوری اسلامی ایران به مدت یک سال در چارچوب برجام به تعهدات هسته‌ای خود عمل کرد، اما از آنجایی که کشورهای اروپایی عضو برجام در اجرای تعهدات خود ناکام بودند، ایران از مه 2019 کاهش تعهدات برجامی را طی 5 گام اجرا کرد.

جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده است، در صورت لغو تمام تحریم‌ ها و اجرای تعهدات برجامی از سوی دیگر طرف های این توافق، به گونه ای که از منافع خود تحت برجام بهره مند شود، به اجرای کامل برجام باز می‌گردد.

برجام در دو راهی تعیین سرنوشت

کلیدواژه