سرطان 10, 1400 07:23 Asia/Kabul
  • آغاز نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره برجام
    آغاز نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره برجام

نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد، برای بررسی یازدهمین گزارش دبیر کل سازمان ملل متحد درباره روند اجرای "قطعنامه ۲۲۳۱" مربوط به توافق هسته ای ایران (برجام)، آغاز شد.

به گزارش رادیودری به نقل از ایرنا، «آنتونی گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد در یازدهمین گزارش خود درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ که پیش از برگزاری نشست روز چهارشنبه و در آستانه دور هفتم مذاکرات وین منتشر شده است، بازگشت آمریکا به برجام را اقدامی مناسب دانست و از واشنگتن خواست تحریم ها علیه ایران را لغو کند.

این نخستین نشست شورای امنیت سازمان ملل پس از همه گیری کرونا است که  نمایندگان کشورها به صورت حضوری و البته بصورت هیات های محدود حضور دارند.

دبیر کل سازمان ملل به موجب قطعنامه ۲۲۳۱، موظف است هر ۶ ماه گزارشی از روند اجرای این قطعنامه به شورای امنیت ارائه کند.

واشنگتن در مه 2018 در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ به صورت یکجانبه و غیرقانونی از برجام خارج شد و از آن پس علاوه بر بازگرداندن تحریم‌های هسته‌ای، تحریم‌ های گسترده‌ای را نیز علیه تهران وضع کرده است، اما جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به بازگرداندن ایالات متحده به این توافق ابراز تمایل کرده است؛ با این حال تاکنون هیچ اقدام عملی از جانب دولت بایدن برای بازگشت به برجام صورت نگرفته است.

جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده است، در صورت لغو تمام تحریم‌ ها و اجرای تعهدات برجامی از سوی دیگر طرف های این توافق، به گونه ای که از منافع خود تحت برجام بهره مند شود، به اجرای کامل برجام باز می‌گردد.

تاکید سازمان ملل متحد بر حمایت همه طرف ها از "برجام"

کلیدواژه