سرطان 11, 1400 10:53 Asia/Kabul
  • زاخارووا: آمریکا هیچ گام موثری برای برجام برنداشته است
    زاخارووا: آمریکا هیچ گام موثری برای برجام برنداشته است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت، آمریکا هنوز هیچ گام موثری برای تغییر سیاست دوره پیشین خود در قبال ایران و احیای برجام انجام نداده است.

به گزارش رادیو دری، "ماریا زاخارووا" سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز پنجشنبه در نشست مطبوعاتی هفتگی با بیان اینکه آمریکا هنوز هیچ گام موثری برای برجام برنداشته است، اعلام کرد، در مذاکرات برجام در وین تا حد زیادی پیشرفت در زمینه احیای این توافق هسته ای حاصل شده است و انتظار می رود هفتمین دور مذاکرات درباره برجام در وین برگزار شود.

مذاکرات برجام پس از 6 دور گفت‌وگوهای فشرده و مستمر در وین، به مراحل پایانی نزدیک شده و دیپلمات‌ها امیدوارند تا این توافق ظرف هفته‌های آینده فعال شود.

در جریان آخرین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین، هیات ها ضمن ابراز خرسندی از پیشرفت های صورت گرفته برای احیای برجام، بار دیگر بر عزم و جدیت خود برای پیگیری روند گفت‌وگوها با هدف یافتن راه حل‌هایی برای چند موضوعی که هنوز حل و فصل نشده اند تاکید کردند.

علی‌رغم تاکید آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش ذیل برجام، آمریکا در مه 2018(ثور 1397) به صورت یکجانبه و غیر قانونی از این توافق هسته ای خارج شد و سیاست موسوم به فشار حداکثری را در دستور کار قرار داد.

مقام‌ های دولت بایدن بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری آمریکا اعتراف کرده‌ اند اما تاکنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم هستند، سرباز زده‌ اند.

واشنگتن می‌ گوید تنها در صورتی که دو طرف به برجام بازگرداند حاضر است تحریم‌ ها علیه ایران را رفع کند. این ادعای واشنگتن در حالی مطرح می‌ شود که تعهدات ایران به صورت کمی قابل راستی‌ آزمایی هستند، اما راستی‌ آزمایی رفع تحریم‌ های آمریکا به دست‌کم 3 تا 6 ماه زمان نیاز دارد.

جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده است، در صورت لغو تمام تحریم‌ ها و اجرای تعهدات برجامی از سوی دیگر طرف های این توافق، به گونه ای که از منافع خود تحت برجام بهره مند شود، به اجرای کامل برجام باز می‌گردد.

زاخارووا: شرکای اروپایی برجام ناتوانی خود را به ایران نشان داده‌اند

کلیدواژه