سرطان 13, 1400 08:16 Asia/Kabul
  • سودای آمریکا برای حضور نظامی در ازبکستان و تاجیکستان
    سودای آمریکا برای حضور نظامی در ازبکستان و تاجیکستان

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در بحبوحه خروج نظامیان این کشور از افغانستان، از احتمال همکاری نظامی واشنگتن با ازبکستان و تاجیکستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، "جان کربی" روز شنبه در یک کنفرانس خبری در پاسخ به این پرسش که آیا آمریکا به دنبال ایجاد پایگاه نظامی در ازبکستان و تاجیکستان است، گفت: پنتاگون با همکاری وزارت خارجه آمریکا، در حال برقراری ارتباط با ازبکستان و تاجیکستان بوده و تلاش می‌کند فرصت‌های ممکن در این 2 کشور را شناسایی کند.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اظهارنظر در این باره را به این کشور‌ها واگذار کرد و افزود: آمریکا به رایزنی هایش با دیگر کشور‌های هم مرز با افغانستان ادامه خواهد داد.

این اظهارت جان کربی در حالی است که "ضمیر کابلوف"  نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور افغانستان اخیرا اعلام کرده بود خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان نباید به استقرار این نیروها در آسیای مرکزی بینجامد.

نیرو‌های آمریکایی قرار است تا قبل از 11 سپتامبر سال جاری همزمان با، خاک افغانستان را ترک کنند. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا پیش‌تر اعلام کرده بود با وجود خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان، واشنگتن قصد ترک کامل این کشور را ندارد. این سخنان با واکنش سریع گروه‌های مختلف در افغانستان از جمله طالبان مواجه شده است.آمریکا و متحدانش در سال 2001 به بهانه مبارزه با تروریسم و تامین امنیت در افغانستان به این کشور حمله کردند و این اشغالگری باعث  جنگ، درگیری و نابودی زیر بناهای اقتصادی افغانستان شده و ناامنی، تروریسم و تولید مواد مخدر هم در این کشور افزایش یافته است.

غیر قابل قبول دانستن حضور نظامی آمریکا در منطقه از طرف روسیه

کلیدواژه