سرطان 16, 1400 10:12 Asia/Kabul
  • ادعای آمریکا: گام جدید هسته‌ای ایران نگران کننده است
    ادعای آمریکا: گام جدید هسته‌ای ایران نگران کننده است

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، تصمیم ایران برای تولید صفحه سوخت هسته ای با اورانیوم ۲۰ درصد را نگران کننده خواند و مدعی شد: ایران به مذاکرات وین بازگردد.

به گزارش رادیودری، «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران در واکنش به اخبار منتشره درباره  گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت های هسته‌ای ایران مدعی شد: این نگران کننده است که ایران ترجیح می دهد اجرا نکردن تعهدات خود را تشدید کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین اظهار کرد: ما راه دیپلماسی را ادامه می دهیم چون معتقدیم بهترین و موثرترین راه است.

در همین حال، تروئیکای اروپا (سه کشور اروپایی طرف برجام) در بیانیه‌ای از تصمیم جدید ایران برای ساخت اورانیوم فلزی غنی‌شده تا ۲۰ درصد ابراز نگرانی کرد.

وزیران خارجه فرانسه، آلمان و بریتانیا در این بیانیه بدون توجه به نقض عهدشان در برجام، ایران را به «نقض» این توافق هسته‌ای متهم کرده‌اند.

ادعای آمریکا و تروئیکای اروپا در حالی است که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا  می 2018  با نقض تعهدات این کشور از این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد و سیاست موسوم به «فشار حداکثری» را در دستور کار قرار داد.

کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین المللی در وین اعلام کرد: برنامه سازمان انرژی اتمی ایران برای تولید یک صفحه سوخت سیلیساید با هدف استفاده در رآکتور تهران، ۹ روز قبل به اطلاع آژانس رسید و بلافاصله امور عملیاتی آن آغاز گردید.

غریب آبادی افزود: سوخت سیلیساید، نوعی مدرن از سوخت هسته‌ای است که فناوری آن صرفا در اختیار تعداد انگشت شماری از کشورهاست و این اقدام که کیفیت و کمیت تولید رادیوداروها را به طور قابل توجهی ارتقاء خواهد داد، جمهوری اسلامی ایران را به یکی از کشورهای پیشرو در حوزه فناوری هسته ای تبدیل می کند.

گروسی: ایران به تعهدات کامل خود ذیل برجام بازگردد

کلیدواژه