سرطان 30, 1400 13:05 Asia/Kabul
  • قره باغ؛ محور اصلی رایزنی پوتین و علی اف
    قره باغ؛ محور اصلی رایزنی پوتین و علی اف

رئیس جمهور روسیه و رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در مسکو دیدار کردند و موضوع قره‌باغ یکی از محورهای گفت‌وگو میان دو طرف بوده است.

به گزارش رادیودری، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه روز سه شنبه  در مسکو با «الهام علی‌اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان درباره موضوعات مختلف منطقه‌ای رایزنی کرد.

پوتین در این دیدار به موضوع قره‌باغ اشاره کرد و گفت: «البته حل این موضوع در منطقه از موضوعات مهم به شمار می‌آید».

وی با اشاره به تلاش همتای آذربایجانی خود برای یافتن راه حل مسئله قره باغ گفت: «می‌دانم زمانی که به دنبال راه‌حل باشیم با مشکلات زیادی مواجه می‌شویم اما هم اکنون خواستار آن هستیم و باید این مسیر را طی کنیم».

علی‌اف نیز در این دیدار تاکید کرد، رئیس جمهوری روسیه نقش مهمی را در بازگرداندن ثبات به منطقه ایفا کرده است.

دور جدید تنش‌ها در منطقه قره باغ کوهستانی از سپتامبر 2020 آغاز شد و پس از یک ماه و نیم درگیری، در نهایت در نوامبر همان سال، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه با «الهام علی اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان بیانیه‌ای مشترک در خصوص توقف کامل خصومت‌ها در منطقه قره‌باغ امضا کردند.

در آوریل 2021، علی اف اعلام کرد که انتظار دارد پیشنهادهایی از سوی گروه مینسک در خصوص عملکرد بیشتر جمهوری آذربایجان دریافت کند و تصریح کرد که می‌تواند نقش مثبتی را در برقراری بیشتر یک زندگی صلح‌آمیز در منطقه ایفا کند.

در همان روز، گروه مینسک از دو طرف خواست که از اتهام‌زنی متقابل خودداری کنند و مقدمات مذاکرات سازنده را فراهم آورند.

علی اف: موضع ایران در قبال مناقشه قره باغ عادلانه است

کلیدواژه