اسد 03, 1400 15:43 Asia/Kabul
  • ابتلای بیش از صد مامور سازمان سیا به «سندرم هاوانا»
    ابتلای بیش از صد مامور سازمان سیا به «سندرم هاوانا»

رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، اعلام کرد دست‌کم صد مامور این سازمان و اعضای خانواده‌هایشان به «سندرم هاوانا» مبتلا شده‌اند.

به گزارش رادیودری، "ویلیام برنز"، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، اعلام کرد: این افراد جزو 200 مقام آمریکایی و خویشان آن‌ها در سراسر جهان‌ هستند که بنا به گزارش‌ها به این بیماری مرموز مبتلا شده‌اند.

برنز از تلاش‌های این سازمان برای تقویت تحقیقات در مورد این سندرم گفت: خبر شیوع این سندرم نخستین ‌بار پنج سال پیش انتشار یافت.

در گزارش‌های پیشین فرهنگستان‌های ملی علوم، مهندسی و پزشکی، «منطقی‌ترین» دلیل این بیماری تابش احتمالی پرتوهای ریزموج عنوان شده است.

نشریه نیویورکر هفته گذشته در گزارشی نوشت: از زمان به قدرت رسیدن "جو بایدن" رئیس جمهوری آمریکا تاکنون، در جریان این «حملات» با علائم مشابه «سندروم هاوانا»، 25 دیپلمات یا مقام آمریکایی در وین اتریش درگیر شده اند.

براساس اطلاعات منتشر شده، برخی از علائم مربوط به این مشکلات بهداشتی مشابه علائمی هستند که برای نخستین بار در سال‌های 2016 و 2017 در میان دیپلمات‌ها و جاسوس‌های مستقر در شهر هاوانای کوبا گزارش شد.

"دونالد ترامپ" رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در سال 2017، هر چند کوبا را به دست داشتن در این حملات متهم کرد اما مشابه این علائم در چین و واشنگتن نیز روی داده است.

مبتلایان به این سندروم از علائمی مشابه آسیب‌های مغزی، سرگیجه و سر درد رنج می‌برند.

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا نیز از تشکیل کارگروه ویژه برای بررسی علل این رویداد خبر داد و گفت: دولت آمریکا همه کارمندان دیپلمات خود را در حالت آماده باش قرار داده است تا هر گونه علائم مربوط به این واقعه را گزارش کنند.

 

کلیدواژه