سنبله 16, 1400 15:54 Asia/Kabul
  • بحران افغانستان و داعیه اروپا بر استقلال طلبی از آمریکا
    بحران افغانستان و داعیه اروپا بر استقلال طلبی از آمریکا

با خروج غیرمسئولانه آمریکا از افغانستان و بحران های پیش آمده ناشی از آن، این روزها اروپایی ها بیش از پیش بر طبل استقلال راهبردی و جدایی طلبی از مشی فکری و سیاسی ایالات متحده می کوبند.

به گزارش رادیودری، روزنامه فرانسوی لوپوئن نوشت: امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه در حضور جمعی از نمایندگان پارلمان اروپا در کاخ الیزه بر ضرورت «تقویت استقلال راهبردی» اتحادیه اروپا در پرتو بحران افغانستان تاکید کرد.

همچنین ژرارد آرود، سفیر پیشین فرانسه در آمریکا نیز در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: اروپا از خواب بیدار شو، پرستار (آمریکا) دیگر حوصله بچه‌داری ندارد.

«شارل میشل» رئیس شورای اروپا نیز گفت: با توجه به تحولات افغانستان، اتحادیه اروپا باید بتواند مستقل از آمریکا عمل کند.

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از در نشست هفته گذشته وزیران دفاع اتحادیه اروپا گفت که حوادث افغانستان بیش از هرچیز نشان داد که نیروهای نظامی اروپا باید مستقل شوند.

مقام های بلندپایه اتحادیه اروپا هم زمان با نشست وزیران دفاع این نهاد در اسلوونی، عقب نشینی پر هرج ومرج نیروهای غربی از افغانستان را نشانگر نیاز اتحادیه اروپا به در اختیار داشتن توانایی مداخله نظامی در بحران ها بدون وابستگی به ارتش ایالات متحده دانستند.

نبود اتخاذ موضعی مشترک از سوی کشورهای عضو اتحادیه اروپا در سایه تجربه موج‌های مهاجرتی در سال های گذشته و اکنون موج جدید مهاجرت افغان‌ها به بیم از برگزیتی دیگر و این بار در درون اتحادیه دامن می‌زند.

جنگ ۲۰ ساله افغانستان که طولانی‌ترین جنگ آمریکا در خارج از مرزها شناخته می‌شود، در مجموع ۲ هزار و ۳۱۳ میلیارد دلار هزینه و حدود ۲ هزار و ۵٠٠  کشته روی دست آمریکا گذاشت و خروج شتابزده آمریکا از افغانستان به اعتبار و موقعیت بین‌المللی واشنگتن آسیب بزرگی وارد کرد.

کلیدواژه