هشدار گوترش درباره آغاز جنگ سرد جدید بین آمریکا و چین
(last modified Mon, 20 Sep 2021 10:39:16 GMT )
سنبله 29, 1400 15:09 Asia/Kabul
  • هشدار گوترش درباره آغاز جنگ سرد جدید بین آمریکا و چین
    هشدار گوترش درباره آغاز جنگ سرد جدید بین آمریکا و چین

دبیرکل سازمان ملل متحد درباره آغاز جنگ سرد جدید بین آمریکا و چین هشدار داد.

به گزارش رادیودری، «آنتونی گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد با اشاره به اختلافات چین و آمریکا در حوزه های مختلفی از جمله تجاری، اینترنت و مقررات مالی هشدار داد، اگر این دو کشور روابط خود را اصلاح نکنند، جهان احتمالا با جنگ سرد جدیدی مواجه خواهد شد.

گوترش ضمن درخواست از چین و آمریکا برای ترمیم روابط کاملا ناکارآمد خود گفت: این دو کشور باید به رغم اختلافات بر سر مسائل حقوق بشر، اقتصادی، امنیت اینترنتی و حقوق مالکیت در دریای چین جنوبی، درباره مسائل آب و هوایی و مذاکره بر سر مسائل تجاری و فناوری همکاری کنند.

دبیرکل سازمان ملل متحد دو سال پیش نیز به سران کشورها درباره خطر شکاف در جهان با تبدیل شدن آمریکا و چین به عنوان دو رقیب در زمینه های اینترنت، ارز، تجارت، مقررات مالی و راهبردهای مجموع صفر دو کشور در حوزه های ژئوپلتیکی و نظامی هشدار داده بود.

واشنگتن سالهاست که مقابله با چین را در کانون سیاست امنیت ملی خود قرار داده است؛ تا جاییکه دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا این رقابت را "بزرگترین آزمون ژئوپلتیک قرن حاضر" توصیف کرده است.

روابط واشنگتن- پکن به طور فزاینده‌ای ماههاست بر سر مسائلی چون موضوع تایوان، مسئله حقوق بشر چین و فعالیت های نظامی پکن در منطقه دریای چین جنوبی پرتنش شده است.

گوترش: به دوران جنگ سرد می رویم

کلیدواژه