واکنش بروکسل به گزارش آژانس اتمی درباره مجتمع تسا در کرج
(last modified 1400-07-05T11:47:10+00:00 )
میزان 05, 1400 16:17 Asia/Kabul
  • واکنش بروکسل به گزارش آژانس اتمی درباره مجتمع تسا در کرج
    واکنش بروکسل به گزارش آژانس اتمی درباره مجتمع تسا در کرج

اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای نسبت به ادعای آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره تجهیزات نظارتی این نهاد در تأسیسات ایران واکنش نشان داد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته (یکشنبه) در بیانیه‌ای مدعی شد که ایران به آژانس اجازه دسترسی به مجتمع «تسا» در کرج را برای نصب دوربینهای نظارتی جدید یا اطمینان حاصل کردن از این که تولید قطعات سانتریفیوژ در این کارگاه از سر گرفته شده، نداده است.

به گزارش رادیودری، اتحادیه اروپا روز دوشنبه با استقبال از تعاملات اخیر ایران و آژانس، درباره ادعای اخیر آژانس درخصوص مجتمع تسا ابراز نگرانی کرد و از ایران خواست که  دسترسی به این سایت را برای کارشناسان آژانس فراهم آورد.

به رغم آن که «کاظم غریب آبادی» نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گزارش مدیرکل این سازمان درباره دوربین های نظارتی در سایت «تسا» در کرج را نادرست خوانده است، اتحادیه اروپا ادعا کرد، ایران به آژانس اجازه دسترسی به کارگاه تولید سانتریفیوژ در مجتمع تسا کرج را نداده است. این یک تحول نگران‌کننده و در تضاد با بیانیه‌ای مشترکی است که در تاریخ 12 سپتامبر/21سنبله بین مدیرکل و معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران حاصل شد.

کاظم غریب آبادی تأکید کرد که گزارش اخیر «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی فراتر از چارچوب توافق شده در بیانیه مشترک میان ایران و آژانس است.

اتحادیه اروپا که تاکنون اعتراضی به زرادخانه‌های مملو از کلاهک‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی نکرده، این مساله را «مهم» ارزیابی کرد و از مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی خواست تا مراتب را به شورای حکام گزارش کند.

غریب آبادی همچنین شب گذشته در رشته توییتی در واکنش به گزارش گروسی مدیرکل آژانس تصریح کرد: هر تصمیم ایران درباره تجهیزات نظارتی آژانس، صرفا بر مبنای ملاحظات سیاسی بوده و نه حقوقی و از این رو، آژانس نمی‌تواند و نمی‌بایست حقی برای خودش در این زمینه قائل شود».

غریب آبادی: گزارش مدیر کل آژانس درباره مجتمع تسا در کرج نادرست است

کلیدواژه