بورل: اتحادیه اروپا به یک ابزار تبدیل شده است
(last modified 1400-07-19T05:14:07+00:00 )
میزان 19, 1400 09:44 Asia/Kabul
  • بورل: اتحادیه اروپا به یک ابزار تبدیل شده است
    بورل: اتحادیه اروپا به یک ابزار تبدیل شده است

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هشدار داد، این اتحادیه نقش خود را به عنوان بازیگر کامل در عرصه جهانی از دست داده و به یک ابزار تبدیل شده است.

به گزارش رادیو دری، «جوزپ بورل» دیروز یکشنبه هشدار داد، این اتحادیه نگران از دست دادن نقش خود به عنوان بازیگر کامل در عرصه جهانی و تبدیل شدن از یک نهاد سیاسی به یک ابزار است.

این مقام در وبلاگ خود مدعی شد: در حال حاضر دو گرایش در جهان وجود دارد که اروپا را تحت تاثیر قرار می‌دهد که نخست، سیاست‌های آمریکا و متحدانش برای مهار چین بوده و دوم، پویایی چند قطبی بازیگرانی نظیر روسیه است که سعی در گسترش حوزه نفوذ خود دارند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود، چنین اقداماتی اغلب باعث محدود شدن منافع اتحادیه اروپا همانطور که در سوریه، لیبی و مالی روی داد، شده است.

بورل سران اتحادیه اروپا را فراخواند تا از تشکیل نیروهای مسلح خود حمایت کند که این نیروهای مسلح در رقابت با ناتو نبوده بلکه مکمل این ائتلاف خواهد بود.

اتحادیه اروپا که در دو دهه گذشته در مواردی مانند تحولات اوکراین و گرجستان با روسیه در چالشی جدی بوده اند اخیرا نیز موضوع "الکسی ناوالنی" منتقد پوتین به دستاویزی برای خصومت بیشتر آنان با روسیه و ایجاد جبهه ای جدید مقابل مسکو تبدیل شده است.

در همین حال، پیشتر "جوزپ بورل" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته بود، دولت‌ های این اتحادیه باید با نیروی واکنش سریع اروپایی پیش بروند تا برای بحران‌ های آینده مانند آنچه در افغانستان رخ داد، آمادگی بیشتری داشته باشند. 

ادعای بورل: افغانستان نقایص اتحادیه اروپا را نشان داد

کلیدواژه