میزان 29, 1400 10:40 Asia/Kabul
  • شورای امنیت خواستار آتش بس فوری در یمن شد
    شورای امنیت خواستار آتش بس فوری در یمن شد

شورای امنیت سازمان ملل متحد در حمایت از ائتلاف متجاوز و جنایتکار سعودی، خواستار برقراری فوری آتش‌بس در سراسر یمن شد.

به گزارش رادیودری، اعضای شورای امنیت چهارشنبه شب برای جلوگیری از مسلط شدن نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن بر استان مأرب، مرکز این کشور در بیانیه‌ای خواستار برقراری فوری آتش‌بس در سراسر یمن مطابق با قطعنامه 2565 این شورا شدند.

در این بیانیه بر لزوم توقف درگیری‌ها، از جمله پایان فوری پیشروی نیروهای یمنی در استان مأرب تاکید شده است.

اعضای شورای امنیت در این بیانیه با ادعای اینکه نبود پیشرفت در فرایند صلح در یمن می‌تواند به سوءاستفاده تروریست‌ها از این وضعیت کمک کند، نسبت به وضعیت وخیم و بحرانی انسانی در این کشور فقط ابراز نگرانی کردند.

اعضای شورای امنیت همچنین ضمن اعلام حمایت از "هانس گراندبرگ" Hans Grundberg  نماینده سازمان ملل متحد در امور یمن، از تمام طرف‌های درگیر در این کشور خواستند که زیر نظر این سازمان با گراندبرگ دیدار کنند.

در حال حاضر ائتلاف متجاوز سعودی به دلیل عملیات‌ برق آسای نیروهای یمنی در جبهه مأرب، با فشار گسترده‌ای مواجه شده است.

نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن در هفته های اخیر در جریان نبرد مأرب دستاوردهای میدانی بزرگی را محقق ساخته‌اند.

استان مارب به علت دارا بودن منابع غنی نفت و گاز از اهمیت بالایی برخوردار است. به گفته کارشناسان در صورت آزادسازی کامل این استان، باید پایان کار ائتلاف متجاوز سعودی در یمن را اعلام کرد.

عربستان‌‌ با حمایت آمریکا، امارات و چند کشور دیگر از مارس 2015 اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور کرده است.

جنگ‌افروزی عربستان و متحدانش در یمن تاکنون به کشته شدن بیش از هفده هزار یمنی، زخمی شدن ده‌ها هزار نفر و آوارگی میلیون‌ها یمنی منجر شده است.

تجاوز نظامی عربستان همچنین کشور فقیر یمن را با کمبود شدید مواد غذایی و دارویی مواجه کرده است.

رژیم سعودی و متحدانش تاکنون به دلیل مقاومت مردم یمن نتوانسته‌اند به اهداف خود در این کشور(به قدرت رساندن  دست نشاندگان خود) برسند.

بورل خواستار آتش‌بس فوری در یمن شد

کلیدواژه