عقرب 08, 1400 14:56 Asia/Kabul
  • افشاگریهای یک زندانی از شکنجه‌های سیا در گوانتانامو
    افشاگریهای یک زندانی از شکنجه‌های سیا در گوانتانامو

یک زندانی که در دوره پس از حملات ۱۱ سپتامبر در زندان گوانتانامو برای بازجویی مورد شکنجه‌ قرار گرفت، برای نخستین بار از شکنجه‌هایی که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در پی مخفی نگه داشتنشان بود، پرده برداشت.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، مجید خان، یکی از زندانیان  گوانتانامو خطاب به اعضای هیئت منصفه‌ای که به بررسی حکم محکومیت وی از بابت جنایات جنگی می‌پردازند، گفت که چگونه در تاسیسات مخفی سازمان سیا موسوم به "سایت‌های سیاه" در زیر فشارهای بازجویان برای گرفتن اطلاعات از او روزها مورد آزار و اذیت دردناک قرار گرفته است.

مجید خان در ادامه افزود، او را برای مدتی طولانی به شکلی برهنه از تیر سقف آویزان می‌کردند و مرتبا آب یخ به رویش می‌ریختند تا او را برای روزها بیدار نگاه دارند ، سرش را تا حد غرق شدن زیر آب نگه داشتند آنها او را کتک زدند، مورد تجاوز جنسی قرار دادند و در زندان‌هایی که مکانشان فاش نشد، به او گرسنگی دادند.

این زندانی گفت: هرچه بیشتر همکاری کردم و به آنها گفتم، بیشتر شکنجه می‌شدم.

او قبل از اینکه در سپتامبر ۲۰۰۶ به گوانتانامو منتقل شود، حدود سه سال را در این به اصطلاح سایت‌های سیاه سازمان سیا گذراند. 

مجید خان اولین نفر از زندانی‌هایی است که هدف برنامه بازجویی‌های همراه با شکنجه قرار گرفتند و در دادگاه‌های نظامی برگزار شذه درزندان گوانتانامو مجرم و محکوم می‌شود.

آمریکا در حال حاضر ۳۹ تن را در بازداشتگاه گوانتانامو نگه می‌دارد.

ماجرای ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ از حوادثی بوده  که جزئیات آن هنوز بطور کامل منتشر نشده است.

کاخ سفید،  تا کنون از انتشار کامل این گزارش خودداری کرده و بخش هایی را که مربوط به دخالت عربستان در این حوادث است بصورت محرمانه حفظ کرده است.

برج های دوقلو، یا برج های تجارت جهانی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ براثر برخورد دو هواپیما با فاصله زمانی کم آتش گرفت و سپس منهدم شد در این حادثه، ۲۹۷۷ نفر کشته شدند.

شکایت زندانی گوانتانامو از آمریکا و بریتانیا بابت شکنجه در «سایت‌های سیاه»

کلیدواژه