عقرب 12, 1400 09:27 Asia/Kabul
  • اعتراف هفت افسر آمریکایی به شکنجه‌ در زندان گوانتانامو​​​​​​​
    اعتراف هفت افسر آمریکایی به شکنجه‌ در زندان گوانتانامو​​​​​​​

هفت افسر آمریکایی در نامه ای، شکنجه‌ زندانیان گوانتانامو​​​​​​​ از سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) را محکوم کردند.

به گزارش رادیودری، نامه هفت نفر از هشت افسر نظامی آمریکایی که "مجید خان" اولین زندانی در خلیج گوانتانامو را به 26 سال زندان محکوم کرده بودند و یکشنبه در روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز منتشر شد، شکنجه سیا را محکوم کرد.

در این نامه آمده است: بازجویی ها از خان بسیار فراتر از تکنیک های بازجویی پیشرفته و در مرز شکنجه است. این افسران افزودند که این شکنجه بی‌اثر بوده و آن را «توهین به ارزش‌های آمریکایی و مفهوم عدالت» خواندند.

مجید خان اولین زندانی در خلیج گوانتانامو، کوبا بود که هفته گذشته به طور علنی به تشریح نوع شکنجه‌ ای پرداخت که در یکی از به اصطلاح "سایت های سیاه" سیا در جریان جنگ علیه تروریسم و تهاجم آمریکا به افغانستان در سال 2001 متحمل شده بود.

وی گفت: تکنیک های بازجویی به کار رفته در مورد او شامل غرق شدگی مصنوعی، آویزان شدن برهنه از سقف و تجاوز فیزیکی و جنسی بود.

دولت آمریکا پس از حادثه 11 سپتامبر 2001، یک زندان نظامی در خلیج گوانتانامو، (جنوب شرقی کوبا) احداث کرد تا به ادعای مقامات آمریکایی  افراد مظنون به همکاری با تروریست‌ها را در آنجا نگهداری کند، اما این زندان پس از افشای شیوه‌های مخوف شکنجه و آزار زندانی‌ها در آن، به یکی از بدنام‌ ترین و ترسناک‌ ترین زندان‌های جهان معروف شد.

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در جریان مبارزات انتخاباتی خود گفت: از بستن این بازداشتگاه حمایت می‌کند، اما تاکنون هیچ برنامه زمانی مشخصی برای انجام این کار ارائه نداده است.

افشاگریهای یک زندانی از شکنجه‌های سیا در گوانتانامو

کلیدواژه