عقرب 25, 1395 13:23 Asia/Kabul
  • اوباما : ترامپ به زودی با واقعیت ها روبرو خواهد شد

رئیس جمهور آمریکا به دونالد ترامپ هشدار داد درصورت عملی کردن وعده های جنجال برانگیز انتخاباتی خود ، به زودی با واقعیت ها مواجه خواهد شد.

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه درنخستین کنفرانس خبری پس از انتخابات ریاست جمهوری این کشور به دونالد ترامپ رئیس جمهوری منتخب هشدار داد درصورت عملی کردن وعده های جنجال برانگیز انتخاباتی خود  به زودی با واقعیت مواجه خواهد شد.

نشست خبری در آخرین سفر دوره ای اوباما به کشورهای خارجی در حالی برگزار شد که هدف وی از این سفر کاهش نگرانی اروپایی‌ها نسبت به مواضع دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس‌ جمهوری آینده امریکا خواهد بود.

قرار است اوباما در این سفر به همتایان اروپایی خود اطمینان دهد که اصول اساسی آمریکا و عمل به تعهدات در قبال دیگر متحدان رعایت خواهد شد .

این در حالی است که پیشتر اوباما بارها از ترامپ به عنوان فردی که مناسب پست ریاست جمهوری نیست یاد کرده بود.

پیروزی ترامپ باعث بوجود آمدن نگرانی های شدیدی در بین رهبران دنیا در سراسر جهان شده است که از نتایج انتخابات اخیر آمریکا به شدت سراسیمه هستند.

انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهوری آینده آمریکا اگر چه باعث خوشحالی در بین هوادارانش گردید ولی در بسیاری از نقاط آمریکا تظاهرات بسیاری علیه وی درکشوری که تصور می شود مهد دموکراسی است ، انجام گرفته است.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا که ۲۰ ماه ژانویه کرسی خود را در کاخ سفید به دونالد ترامپ جمهوریخواه تحویل خواهد داد در سخنرانی خود با توجه به نگرانی اش  نسبت به ریاست جمهوری ترامپ گفت ، سمت ریاست‌ جمهوری راهکار های مختص به خود را دارد و اگر ترامپ  موضعی اتخاذ کرده که با واقعیت‌ها منطبق نیست، کاخ سفید او را در برابر واقعیت ها بیدار خواهد کرد و به او هشیاری های لازم را خواهد داد.

اوباما در ادامه سخنان خود افزود ، مواضع جنجالی ترامپ در مبارزات انتخاباتی موضوع اخراج میلیون ها مهاجر، نقض معاهدات دفاعی آمریکا با ناتو و ژاپن ، موضوع برجام و مذاکرات هسته ای ایران، و مخالفت با تغییرات آب و هوایی، دیوارکشی در مرز این کشور با مکزیک و حتی نحوه رفتار با مسلمانان در آمریکا بوده است که عملی کردن آنها بصورت لفظی آسان است.

اظهارات مکرر اما مبهم ترامپ در خصوص تجدید نظر در توافق هسته ای ایران، باعث شد تا اوبا ما درباره موضوع برجام به این واقعیت اشاره کند که اسناد و مدارک زیادی نشان می دهد که ایران به همه تعهدات خود پایبند بوده است.


اوباما افزود،  بسیاری از مخالفان ایران از جمله مقامات نظامی و امنیتی اسرائیل که از دشمنان قسم خورده این توافقنامه بشمار می روند، این نکته را تایید می کنند.
اوباما در نهایت ابراز امیدواری کرد که با روی کار آمدن دولت ترامپ مسئولان دولت او نیز قبل از داوری در مورد ارزش های این توافقنامه این اسناد و شواهد را مورد بررسی قرار دهند.