قوس 07, 1400 20:19 Asia/Kabul
  • درخواست اردوغان از غربی ها برای بازگشت به برجام
    درخواست اردوغان از غربی ها برای بازگشت به برجام

رئیس جمهور ترکیه از کشورهای غربی امضا کننده برجام خواست به این پیمان باز گردند و تعهدات و مسئولیت های خود را انجام دهند.

به گزارش رادیو دری، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه  در پانزدهمین نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (ECO) افزود: توافنامه برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) باعث صلح و ثبات در منطقه می شود.

رئیس جمهور ترکیه تصریح کرد:باید به تحریم های یک جانبه علیه ایران پایان داده شود.

پیش از این سخنگوی وزارت امور خارجه چین  تصریح کرد ، آمریکا به عنوان عامل بحران کنونی در مساله هسته‌ای ایران، باید به طور کامل سیاست  اشتباه «اعمال فشار حداکثری» بر ایران را اصلاح کند و  دیگر طرف‌ها نیز باید در این راستا نقش سازنده داشته باشند.

 یکی از زمینه‌های اختلاف در مذاکرات برجام اصرار آمریکا بر حفظ بیشتر تحریم‌هایی است که دولت "دونالد ترامپ" بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده است.

مضاف بر این، دولت جو بایدن رییس جمهوری آمریکا هم اعلام کرده است هیچگونه ضمانتی نمی‌تواند درباره عدم خروج دوباره دولت‌های بعدی آمریکا از برجام بدهد.

"دونالد ترامپ"، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، 8 می 2018 /18 ثور 1397 به صورت یکجانبه و غیرقانونی از برجام خارج شد و سیاست موسوم به «فشار حداکثری» را در دستور کار قرار داد.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مسئولیت پذیر بارها اعلام کرده است آمریکا در جایگاه طرف نقض کننده برجام  باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد.

اردوغان: خروج آمریکا از برجام عامل تشدید بحران در منطقه است

کلیدواژه